Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At overleve som iværksætter? Spørgsmål omkring økonomi m.m.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 2. Sep 06
Indlæg ialt: 426
Fra  Sturmglas Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

KæreAmino'er,

Min virksomhed er nu 6 måneder gammel. Der er en rimelig omsætning, der svarer til lidt mere jeg havde regnet med.

Jeg har en kassekredit på 75.000kr hvor der ca. er brugt 56.000kr. Jeg har ikke trukket løn ud i de 6mdr.

Pr. 1 januar går jeg fuldtids ind i virksomheden og tænker jo derfor på andre virksomhedsejere jeg kender der tydeligvis lever både med hus og billån selvom der ikke altid er gang i biksen. Jeg ser tingene meget sort/hvidt; altså hvis der er 10.000kr overskud en dag hæver jeg dem til løn og ikke før, men jeg har på fornemmelsen at andre gør det anderledes? 

Jeg er ikke helt sikker på at jeg kan forklarer dette godtnok men hvis du/i har nogle idéer eller holdninger så hører jeg gerne om dem.

Tak,

Steffen 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 02:59

Hej Steffen,

jeg hæver ad libitum - dvs. jeg hæver, når behovet opstår. Hvis der er en måned med mange udgifter, hæver jeg tilsvarende beløb (+ lidt ekstra for en sikkerheds skyld). Hvis måneden er "billig", så hæver jeg ikke så meget.

Når året er gået, så regner jeg som en gal på, hvordan jeg slipper billigst i skat, og hæver et beløb, der svarer til mine beregninger. Normalt lykkes det mig at trække så mange penge ud i december, at jeg kan klare en stor del af det kommende år uden yderligere hævninger.

Det er altid svært at have en firmakonto med få midler på. Dels skal der jo være sikkerhed til at betale uforudsete udgifter, og dels skal der være penge nok til ikke at føle sig hæmmet i sin udvikling. Jeg ynder at have en kassebeholdning i firmaet, der svarer til mit budget + 20%. Det betyder, at jeg ikke kommer i knibe i løbet af året.

Privat ynder jeg at ligge lige over nul det meste af året, for det er lettere at hæve lidt mere, end det er at "låne" penge tilbage til mit firma.

Håber, at du kunne bruge mit indlæg.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Odense
Tilmeldt 2. Sep 06
Indlæg ialt: 426
Fra  Sturmglas Skrevet kl. 11:37

Hej Peter,

Tak for dit svar. Det var lidt behjælpeligt Smile 

Flere erfaringer modtages gerne.

Steffen 

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 16:07

Der findes flere filosofier ang. dit spørgsmål.

Den ene er” betal altid dig selv først”. Kort sagt er ideen bag det at du er din virksomheds vigtigste brik og derfor skal du også altid betales først. Begrundelsen er også at dine kreditorer råber højere og er mere skræmmende end du selv er, derfor finder du altid en løsning til også at få tjent til penge til dem. Men mange selvstændige glemmer at tjene penge til sig selv.

Så er der dem som sætter et fast beløb af til løn hver måned. Og hvis firmaet ikke tjener penge nok så får de ikke løn den måned.

Andre mener at det er beder at hæve efterhånden som der er brug for det. Men erfaring er at med mindre du har rigtig meget selv disciplin og styr på dine tal så er denne taktik farlig og ender næsten altid med, skatte og moms gæld.

Fra Haderslev
Tilmeldt 20. Aug 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 21:08

Jeg har altid hævet en fast løn - og så en bonus hvis året gik godt - det har jeg det bedst med.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)