Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg trække det fra?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har brug for lidt regnskabsmæssig hjælp...

Jeg har et firma der lavet hjemmesider og it servicer for andre virksomheder.

- Jeg bruger min private computer til arbejdet
- jeg bruger min erhvervskøbte iPad, men med et data abonnement som betales privat
Jeg bruger min private bil og trækker hverken kilometer eller benzin fra.

* Må jeg leje min computer ud til firmaet?
* må jeg lade firmaet betale for data abonnementer, selvom det står i mit private navn?
* må jeg leje bilen ud til virksomheden eller trække benzin fra?

Tilmeldt 20. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:30

Er der ingen der kan hjælpe?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 11:38

peterhansen203:
* må jeg lade firmaet betale for data abonnementer, selvom det står i mit private navn?

Jeg er ikke særligt regnskabskyndig, men mit "husmor-talent" siger mig, at hvis du lejer noget ud til firmaet, får du som privatperson en gevinst, du skal beskattes af, så det er der vist ikke meget fortjeneste i.

Du kan jo føre kørebog og få fradrag for din kørsel.
Der skal som udgangspunkt stå firmaets navn på en faktura for at man kan få fradrag.

Og så lad mig sige, at jeg synes, det er superfornuftigt at starte et firma med de driftsmidler, man nu har til rådighed. Fradrag eller ej. En anskaffelse er jo altid noget, der kræver likviditet. Og så er det min helt personlige mening, at man ikke skal gå så meget op i de der fradrag...

Når du har tjent penge nok, køber du så en spritny computer, et dataabonnement og - hvem ved - en firmabil.

Bare min mening. Jeg håber, der kommer mere regnskabskyndige på banen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41

peterhansen203:
- Jeg bruger min private computer til arbejdet
- jeg bruger min erhvervskøbte iPad, men med et data abonnement som betales privat
Jeg bruger min private bil og trækker hverken kilometer eller benzin fra.

Du skal ikke leje ud - men du må sælge din computer - uden moms til firmaet hvis den er nødvendig. Samme med ipad - og i begge fald ejes de så af firmaet og skal købes ud af dig igen med moms ved evt lukning. Du sælger nu uden moms - og til max den pris du kan finde for tilsvarende brugt i DBA eller andre steder

Du skal lade datanavn stå i firmaets navn og CVR nummer - og må så trække det fra når det er nødvendigt for driften i dit firma og det drives hjemmedra

Bilen skal du føre kørebog i - og så kan du få fradrag (ikke udbetale) statens takst per km - bare før kørebogen korrekt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html  - forudsat igen du har CVR

Har du ikke CVR og firma så er du jo honorarmodtager - og så er det mere kompliceret og under alle omstændigheder vil skat jo gerne se, at dit formål klart er overskud og seriøs drift - så du ikke ellers skaber underskud

Sandheden er så, at dine spørgsmål gør, at man må frygte du ved meget lidt om skat, moms osv - 

Overvej stærkt følgende meget letlæste bøger - enten som E-bog eller paperback:
Personlig virksomhed med skat, moms  PMV, regler og alt - let læst 

Introduktion til regnskab 

Fradrag 

Så er du lidt bedre hjulpet

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)