Har lige et spm. vedr. min mellemregningskonto - jeg har sat en del på mellemregningskontoen bl.a. kørsel, broafgift mv. ting jeg selv har lagt ud for mv.
Jeg vil gerne have pengene ud af mit regnskab, altså lave det som en rigtig udbetaling til mig selv.
Trækker jeg bare et beløb ud via bankkontoen? Skal det være på et eksakt beløb?
Hvis det er et enkeltmandsfirma, er din mellemregning ikke relevant for hverken moms eller skat, så du kan have lisså mange og lisså få penge stående, som du har lyst til. Altså, du kan også trække dem ud, som står der lige nu. Du skal bare huske at bogføre det for at kunne holde styr på det.
Om det rent forretningsmæssigt kan betale sig at have nogle penge stående til fremtidige, evt. uforudsete udgifter (og måske skat og moms), sådan lidt lissom nogle har budgetkonto, er en anden sag. Men generelt er det ikke smart uden grund at have stort likviditetsoverskud i firmaet, især ikke, hvis du samtidig har lån i 'privaten'.
jeg har sat en del på mellemregningskontoen bl.a. kørsel, broafgift mv. ting jeg selv har lagt ud for mv.
Jeg vil gerne have pengene ud af mit regnskab, altså lave det som en rigtig udbetaling til mig selv.
den mellemregning er jo så ting du har betalt selv. Jeg kunne undre over kørsel i og for sig - for er det i egen bil kan udgiften jo ikke sådan bare trækkes fra - der er vi ovre i statens takst og kørepenge og broafgift er også typisk fejl mulighed da man ofte bogfører den med moms - hvad den er - men da der ikke er momsfradrag for hvidpladebiler - så skal det hele på konto UDEN moms
Det først er derfor at være sten sikker på, at dine udlæg er konteret rigtigt og faktisk er udgifter
Når du er stensikker på det, så kan du hæve det du vil fra mellem regning - lille bilag kr xxxx hævet - debet mellemregning og kredit bank når du flytter til dig selv - og det kan være del af beløbet eller hele beløbet - eller mere end beløbet om du vil. Mellemregning påvirker ikke resultat og skat så du kan hæve og sætte ind som du vil
Bare vær sikker på, at din udgifter er konteret korret - så der er fuldt fradrag for dem - og overvej et kort til firmabank så du ikke skal køre så meget mellemregning
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER