Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteoptimering - på lovlig vis

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 15. Jun 13
Indlæg ialt: 209
Fra  RuedRiis.com Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er, 

Jeg driver et IVS, der har et overskud, som jeg gerne vil have udbetalt/have udbytte af.
Jeg har læst adskillelige debatindlæg om den smarteste måde at gøre dette på, men vil alligevel spørge jer herinde. 
Hvad er 'guiden' til at betale mindst muligt i skat, men stadig holde sig inden for lovgivningen?
Umiddelbart tænker jeg de cirka 47000 i udbytte og resten i løn - men er der fordel i at sparre op i virksomheden, når driften ikke koster det store?
Dobbeltbeskatning eller betaling af både virksomhedsskat og personlig skat er også noget, jeg ikke har fået 100% styr på - hvordan er det, det forholder sig?

Online underviser med 11.000+ solgte kurser i Vyond animationsvideo, GarageBand voice-overs og stærk videostruktur - via RuedRiis.com.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 09:19

Rued:
men er der fordel i at sparre op i virksomheden, når driften ikke koster det store?

Jeg svare principlet ikke på skatte spørgsmål, da der er andre på Amino der er langt mere kvalificeret end jeg er. 

Mht opsparing i virksomheden, så er det pokkers svært når jeg ikke ved hvad du laver. 

Men du skal tænke på det som at, hvis du vil investere i noget, nye projekter etc - så er kapitalen fantastisk. 

Nu kender jeg heller ikke din likviditet, men jeg vil sørge for at ikke have brug for bankfaciliteter (lån/kassekredit) så længe det er et lille IVS. 

Og derefter beslutte hvordan du udbetaler resten.

Min indgangsvinkel på det er nok lidt, at det er fedt at have kapitalen i virksomheden for at geninvestere det i en bedre fremtid :-)

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:13

Skal du have penge ud af dit selskab skal det enten være via løn eller udbytte.

Hvad der er bedst i din sitationen afhænger af om du har øvrig lønindkomst. 

Men som udgangspunkt skal du udbetale løn til dig selv op til topskattegrænsen og udbytte op til progressionsgrænsen. 

Derefter vil udbytte til den høje (42%) skat være billigere end løn i topskat.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:29

Og så er forudsætningen for udbytte jo at du har opsparet den lovpligtige reserve (ek=50.000) og at der ikke kan udbetales udbytte, som bringer ek under dette niveau.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:42

Enig Christian. Udbyttereglerne kan man så omgå ved at have stiftet ivs med en større kapital end 1 kr. og så i stedet for udbytte i stedet nedsætte kapitalen til overkurs. Så vil du skattemæssigt være stillet som hvis det var udbytte......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03

Som allerede skrevet - udbytte i IVS kan ha begrænsninger under normale omstændigheder i forhold til opsparing af 50.000 kap. først men kort kan siges:

Først tag løn - til bundskat = marginalskat ca 42% på det - det er løn på ca 500.000 først dermed (de 42% er beløbet samlet efter fradrag er brugt)

så udbytte til 27% grænse = først selskabsskat og så af resten 27% = igen omkring ca 42%

Dernæst løn over de ca 500.000 kr til topskat ca 56% og tager du udbytte - igen først selskabskat og så 42% udbytte i næste ham - så rammer du også ret tæt på de samme 56%

se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense V
Tilmeldt 3. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:34

Umiddelbart kan man ikke udlodde udbytte, hvis man ikke har sparet sin kapital op til 50.000 kr..

Når du betaler løn fra selskabet bliver lønudgifter trækker fra som udgifter (fradrag for selskabet). Dvs. at lønnen kan du holde indtil du rammer topskat (beløbsgrænse for 2015 er 459.200 kr.). Ved udbetaling af løn skal din personlige indkomst trækkes AM + A-skat på ca. 42 %. Skattesats for personlig indkomst kan komme op til at være 45% afhængig af hvilken kommune du befinder sig.

Hvis du udbetaler 47.000 kr. som udbytte, skal du gøre efter selskabsskat er blive trukket fra, dvs. at du får overskud på ca. 61.500 og du har trukket selskabsskat på 23,5% fra, og så skal du yderligere trukket udbytteskat på 27% (da din udbytte ligger under grænse for at have den højeste udbyttebeskatning, som er på 42%) dvs. din samlet beskatning er  ca. 27.000. Det vil med andre ord sige, at skattebetaling udgør ca. 44% af din indkomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:47

jeg tror mange har mere glæde af topskattegrænse før AM da det giver bedre billede af den rene bruttoløn de kan tage ud i selskab - og den er 499.130

(og selskabsskat 2016 22%)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense V
Tilmeldt 3. Apr 14
Skrevet kl. 14:40

Det har du ret John. Topskat bliver beregnet efter man har trukket AM bidrag fra.

Fra Odense V
Tilmeldt 3. Apr 14
Skrevet kl. 15:37

Og ja selskabsskat for 2016 er 22%, men jeg går ud fra at det drejer sig om ordinært udbytte for 2015, da 2016 ikke er over endnu.

VH

K K Consulting

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)