Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteregler ved domænesalg

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 29. Dec 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Hvis man nu, som privatperson sælger et domænenavn med sparsomt indhold for eksempelvis kr. 15.000,-, hvordan forholder det sig så mht. skatteregler?

Kan man argumentere for, at man sælger et domænenavn lidt ligesom en brugt cykel og det dermed er skattefrit?

Eller?

Det er muligt, der er skrevet om det før, men jeg kan simpelthen ikke finde et svar på det. Hvis I sidder med et svar, så hører jeg det rigtigt gerne - også gerne inkl. tidligere kendelser/afgørelser el. lign.

På forhånd mange tak

Vh. FLE

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:16

Hej!

Jeg mener, at sådan en transaktion principielt bør beskattes.

Har dog ikke undersøgt med hensyn til tidligere kendelser mv. 

Tilmeldt 29. Dec 07
Skrevet kl. 10:52

Tak for svar.

Jeg tror SKAT vil være enig, men med hvilken hjemmel drager du din konklusion?

Hvori består forskellen mellem et domænesalg og så et salg af eksempelvis en veteranmotorcykel (jeg har sat i stand), en Britney Spears autograf (hvis den er noget værd) eller moster Odas porcelænsstel (måske noget håndmalet halløj) solgt på den Blå Avis?

V.h. FLE

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:33

Hej!

Hvis det er et privat salg, og der ikke har været drevet virksomhed, vil det nok kunne falde ind under ovennævnte, som du skriver.

Mit første svar gik mere på det erhvervsmæssige, men du skriver jo privat.

Sorry..men så jo, det ville nok kunne forsvares...ingen beskatning. 

Tilmeldt 1. May 07
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 17:15

Jeg lytter lige med her. Jeg har som privatperson solgt 2 websites i år. Begge til andre privatpersoner. Og begge var websites jeg kørte privat som hobby uden indtjening. Jeg regnede med at de skulle skrives på selvangivelsen, men hvis ikke, ville det jo være rigtig skønt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:04

Hej Lazerto!

Du skriver hobbyvirksomhed...har du opgivet tal til skat angående drift af domænerne?

Godt nytår!

Tilmeldt 29. Dec 07
Skrevet kl. 22:01

Jeg har faktisk fundet en lang afhandling om emnet her: http://www.jur.ku.dk/it-ret/Specialer/Fink%20Soeren.pdf

Efter at have kigget det forholdvis tunge stof igennem, finder jeg en konklusion nederst på side 76, som jeg hæfter mig ved Big Smile:

På grund af DK Hostmaster A/S’ non-profit filosofi modsvarer de gebyrer, som registranten betaler, meget ofte ikke domænets markedsværdi. Registranten kan imidlertid ikke indkomstbeskattes af denne fordel. Der foreligger hverken gave eller dusør. Selvom registreringen af et domænenavn er resultatet af en vis åndelig indsats, kan værdien af indsatsen ikke udskilles til selvstændig indkomstbeskatning efter SL § 4, idet den integreres med de skabte goder og beskattes efter reglerne herom. Heller ikke den særlige praksis om beskatning af værdien af eget arbejde finder anvendelse. Der er blot tale om, at registranten har gjort et godt køb.

Der er dog tale om en afhandling (dog en grundig én af slagsen), men der er ikke så meget andet materiale. Og dette virker gennemarbejdet.

V.h. FLE

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 22:23

Lazerto.dk:
privat som hobby uden indtjening.

Der er to kodeord her: "Privat salg" og 'Hobbyvirksomhed" der ikke må forveksles. Dette spørgsmål drejer sig om 'privat salg', men da 'hobbyvirksomhed' tit nævnes i samme iværksættersammenhæng, så lad os lige ta det:

En hobbyvirksomhed i Skat's betydning er bare en virksomhed der ikke nødvendigvis drives for at få et overskud. Du har ikke fradrag for underskud i hobbyvirksomheder. Skat er i den sammenhæng ligeglad med om det er din hobby eller ej. Hvis du driver din afdøde fars døddømte underskuds-virksomhed videre kun for at glæde din mor, så er det en hobbyvirksomhed i Skat's øjne.

"Privat salg" er salg af ting du ikke har anskaffet som et led i nogen virksomhed. Er det sjovt at lave websites der bliver populære og satser du på, at mindst halvdelen af dine udgifter dækkes af bannersalg, ja så er det en virksomhed. Så længe den giver underskud så kan Skat næsten være ligeglade. Den påvirker ikke din skat. Du kan osse være næsten ligeglad - det er jo en hobbyvirksomhed, og et underskud bekymrer dig ikke. Det har vi andre osse på vores hobby. Men sælger du domænet og tjener pænt på det - så indgår det i beregningen af virksomhedens overskud, og overskud er skattepligtigt. Salget er sket i en hobbyvirksomhed ganske vist, men dog i en virksomhed.

Men hvis du opretter et domæne der hedder 3.dk for at prale af dine 3 dejlige unger, og så et mobilselskab (eller en privatperson med 3 dejlige kattekillinger) pludselig vil give dig mange penge for det, så er det et 'privat salg' og ikke skattepligtigt.

Det står beskrevet et sted i ligningsvejledningen, jeg kan bare ikke finde hvor.

Tilmeldt 1. May 07
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 23:53

Hej igen,

Lige for at svare på jeres spørgsmål angående min kommentar tidligere. Jeg har haft nogle websites som ikke var lavet til at tjene penge på, men blot for at have mine egne websites, og se hvor mange besøgende jeg kunne få derpå. Emnerne på de 2 sites var personlige interesser. Jeg har ikke trukket nogle udgifter fra i skat, og er ikke registreret som virksomhed. Dog fandt jeg senere ud af at nogen var interesserede i mine sites, og solgte dem derfor.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:05

Konklusionen må så være, at dine salg er skattefrie.

Godt nytår.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)