Jeg er kommet helt i tvivl om førstehjælpsundervisning er momspligtigt. Jeg underviser i alt indenfor førstehjælp Trafikrelateret Når jeg læser på skat´s hjemmeside står der ikke specifikt førstehjælp, men der står alverdens andre mindre vigtige erhverv (undskyld hvis det lød hånligt) Hvad siger i ? |
Keven Nielsen:Jeg er kommet helt i tvivl om førstehjælpsundervisning er momspligtigt.
Jeg underviser i alt indenfor førstehjælp
Trafikrelateret
almindeligt HLR med hjertestarter
overrækkelse er hjertestarter
Udvidet FHNår jeg læser på skat´s hjemmeside står der ikke specifikt førstehjælp, men der står alverdens andre mindre vigtige erhverv (undskyld hvis det lød hånligt)
Hvad siger i ?
Af Skat's juridiske vejledning, afsnit D.A.5.3.4, fremgår at;
Undervisning i førstehjælp kan generelt ikke ses som faglig uddannelse (momsfritaget)
Undervisning i førstehjælp i forbindelse med anden faglig uddannelse, som eksempelvis erhvervskørekort, vil dog kunne anses som en ydelse i nær tilknytning til undervisning. Se SKM2009.738.SR.
Men andre ord, det kommer an på i hvilken sammenhæng du underviser i førstehjælp. En vurdering du i princippet skal foretage ved hvert undervisningsforløb. Så du sagtens komme ud for den situation, at eksempelvis halvdelen af din undervisning er med moms og resten uden moms, selvom indholdet af din undervisning i praksis er identisk.