|
Er du sikker på at det er originale telefoner?
Min første mistanke ville gå på om det var kopier, apple holder deres produkter meget meget tæt til kroppen, bare se den kommende retsag imod Telekæden for at have solgt iPhones uden aftale med Apple.
Er du sikker på at det er originale telefoner? Min første mistanke ville gå på om det var kopier, apple holder deres produkter meget meget tæt til kroppen, bare se den kommende retsag imod Telekæden for at have solgt iPhones uden aftale med Apple. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Hej Uanset om der er tale om kopier eller ej er det ikke lovligt! Ravn |
Kan du fortælle mere om den sag? Jeg har fulgt med i berlingske og på bt.dk samt business.dk - men synes ikke rigtigt der er kommet mere frem - udover Telekæden udtaler at hvis det viser sig at være ulovligt, vil de selvfølgelig trække dem tilbage. |
det er ulovligt at parallelimportere varer fra et ikke-EU land |
Er du sikker på det? Jeg menes at have en svag erindring om at så snart en vare er givet fri til salg i et land (eller et samhandelsområde i dette tilfælde) så er det også fuldt legalt med en parallelimport. Det er meget sandsynligt at jeg husker forkert, men der er lige en lille bitte klokke der ringer... /Peder |
Hej Peder Det er kun indenfor EU at dette gælder (lovgivningen er lavet). For øvrige lande er der enten ingen eller kun lille retspraksis, og der er intet til hinder for at Apple i dette tilfælde lægger sag an. Mvh Jesper |
Hej. Jesper det er nogen sludder du skriver. Peder har ret, parallelimport er ulovligt uden for EU. Her er en artikel hvor regler for parallelimport er beskrevet. http://www.themis.dk/synopsis/Word/Afhandlinger_i_wordformat/Parallelimport.pdf mvh.
|
Hej. Jeg mener at der EU traktats paragraf 28 og 30 som omhandler varens fri bevægelighed i EU.
mvh. |
Hej Sam Det vat nu Thomas og ikke Peder der sagde parallelimpoprt var forbudt udenfor EU. Jeg medgiver nu at du har ret, men vil undskyld emig med at mange kilder ikke giver klart svar. Det sidste link du sendte vedr. EU dommen skriver at varemærkeindehavere har RET til at forbyde import fra ikke-EØS lande. Dette er ikke nødvendigvis det samme som at det er ulovligt og dermed umiddelbart strafpådragende. Det første link du sendte til www.themis.dk, er derimod noget af det bedste på området. Bemærk dog at rapporten samt INFOSOC direktivet er afgrænset til varer underlagt ophavsretslovgivningen (som bøger, dvd'er og musik), hvilket Ipods ikke hører under. En af de ting der i særdelshed har været uklart far Silhouette dommen er hvorvidt det også er ulovligt såfremt helt identiske varer allerede markedsføres indenfor EU (hvilket ikke var tilfældet med Silhouette). Dette besvares uden plads til tvivl i Sebago-dommen, som beskrevet i www.themis.dk dokumentet, og som jeg indtil nu ikke havde hørt om. Så jeg mener ikke der kan være tvivl om at parallel import af Ipods fra Kina er ulovligt. Bemærk at det efter Davidoff dommen er importørens bevisbyrde at dokumentere at varemærkeindehaveren samtykker, hvilket næppe kan lade sig gøre i dette tilfælde. Så tak til dig Sam for at gøre mig klogere :-)Netop dette spørgsmål om kravet til samtykke dannede kernen i EF-Domstolens afgørelse af 1. juli 1999 om den amerikanske virksomhed Sebago Inc. Dennes mærkevaresko blev parallelimporteret til Benelux uden om den officielle forhandler for derefter at blive solgt i supermarkedskæden Maxi-GB. Der herskede ingen tvivl om, at identiske sko allerede blev solgt i Benelux med Sebago’s samtykke, men spørgsmålet var, om et sådant samtykke måtte vurderes at gælde for hele den pågældende vareart. EF-Domstolen fastslog, at fornødent samtykke ikke foreligger, blot fordi varer af samme type udbydes til salg inden for EU af det autoriserede salgssystem 37. Samtykket skal gælde individu-elt for hvert enkelt eksemplar af den vare, for hvilken, der påberåbes konsumption38. Sebagoafgørelsenbetyder i praksis, at en europæisk parallelimportør ikke kan parallelimportere varer fra tredjelande, og begrunde det med, at identiske varer allerede udbydes i EU. Det kan således efter Sebago sammenfattes, at parallelimport fra tredjelande kun kan ske lovligt i to situationer: Parallelimportøren har indhentet tilladelse fra ophavsmanden39. De parallelimporterede varer har, før de blev udbudt til salg i tredjelandet, været lovligt i omsætning inden for Fællesskabet. |