Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har optaget en telefonsamtale som kan belaste formanden

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra 7400 Herning
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 314
Fra  Danetech v/Flemming Møller Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har snakket med en foreningsformand i telefonen som fortalte om hvordan han ville bruge foreningens midler til egen vinding og jeg skulle så lave opgaver for ham og han betalte med foreningen penge. Jeg skal have et honorar på 7000 for udført arbejde for foreningen og han vil hæve den til 10000 hvis jeg laver noget tilsvarende for hans firma. Lige pt er mit honorar taget som gidsel og vil ikke blive betalt før jeg lover at tage hans opgave ind siger han.

Jeg fortalte ham at det ville jeg ikke være med til og jeg ville gå til den øvrige bestyrelse med min faktura.

Telefonsamtalen optog jeg uden hans vidende

Hvad må jeg gøre med den optagelse, må jeg afspille den for den øvrige bestyrelse eller næstformanden som dokumention for formandens planer?

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 14:47

Man må altid optage samtaler man selv deltager i, men man må IKKE afspille den for tredje part, med mindre det er som bevis i et retssag. Der er muligvis nogle få undtagelser jeg ikke kender til, men det er hovedreglen.

I dit specifikke tilfælde er jeg 99% sikker på du ikke må afspille det for tredje part. Hvis du gør det, bryder du selv loven og kan straffes.

Hvis du skal afspille samtalen til tredjepart, skal du have hans tilladelse.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 14:48

Der er intet ulovligt i at optage en samtale som du selv er par i.  Om du må afspilde samtales for andre er lidt mere tricky så spørg for en sikkerhedsskyld en advokat.

Hvordan kan han tage din betaling honorar som gidsel?  I må da have en eller anden form for kontrakt / aftale.  Nægter han at må du jo bare sende sagen til inkasso.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 14:50

Thomas Frost:
men man må IKKE afspille den for tredje part, med mindre det er som bevis i et retssag.

Hvordan kommer du frem til den påstand?  Mig bekendt kan optagelser slet ikke bruges i en retsag.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 14:52

Ravn:
Hvordan kan han tage din betaling honorar som gidsel?  I må da have en eller anden form for kontrakt / aftale.  Nægter han at må du jo bare sende sagen til inkasso.

Enig. 

Ellers; Gør opmærksom på at du har samtalen optaget, til videre brug - og du beder om en omgående betaling, da du vurdere hans press til at være ulovligt. 

Du er i din frie ret til at sige "nej" til ekstra opgaven. Så bare start inkasso-sagen. (efter dine rykkerskrivelser)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:

Thomas Frost:
men man må IKKE afspille den for tredje part, med mindre det er som bevis i et retssag.

Hvordan kommer du frem til den påstand?  Mig bekendt kan optagelser slet ikke bruges i en retsag.

Lidt fra juranoterne;

Hvis du har lavet en optagelse som ikke er i strid med straffelovens § 263 (dvs. optagelse som man selv er part i), så kan denne optagelse bruges i en retssag, hvilket er afgjort af østre landsret i U.2003.2616.Ø

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 16:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:

Thomas Frost:

Det er bare sådan retspraksis er. Der er dog få undtagelser så vidt jeg husker. F.eks. må en journalist godt lave skjulte optagelser og offentliggøre dem, men kun hvis beviserne ikke kunne fremskaffes på anden måde, og kun såfremt indholdet har offentlighedens interesse.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:20

Flemming Møller:

Jeg har snakket med en foreningsformand i telefonen som fortalte om hvordan han ville bruge foreningens midler til egen vinding og jeg skulle så lave opgaver for ham og han betalte med foreningen penge. Jeg skal have et honorar på 7000 for udført arbejde for foreningen og han vil hæve den til 10000 hvis jeg laver noget tilsvarende for hans firma. Lige pt er mit honorar taget som gidsel og vil ikke blive betalt før jeg lover at tage hans opgave ind siger han.

Jeg fortalte ham at det ville jeg ikke være med til og jeg ville gå til den øvrige bestyrelse med min faktura.

Telefonsamtalen optog jeg uden hans vidende

Hvad må jeg gøre med den optagelse, må jeg afspille den for den øvrige bestyrelse eller næstformanden som dokumention for formandens planer?

Fortæl ham at du har en optagelse af jeres samtale, og at du imødeser en omgående betaling for det leverede arbejde.

Af telefonsamtalen må der næsten forligge en godkendelse af det udførte arbejde, bare med den krølle at han ville have dig til at lave noget tilsvarende for ham mod en overfakturering. Det må du kunne bruge som bevis på at opgaven er løst og godkendt!

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 16:25

Du må altid optage telefonsamtaler, såfremt du har gjort din samtalepartner opmærksom på det.

Så lovlige aftaler er altid en optagelse værd.Wink

Benyttes af mange telefonsælger

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 16:27

No 

arguins:
Fortæl ham at du har en optagelse af jeres samtale, og at du imødeser en omgående betaling for det leverede arbejde

Den går ikke, er ulovlig - ren afpresning

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)