Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nedlukning af virksomhed, moms af varelager

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg driver en ApS sammen med en ven, hvor det ikke går helt som ventet. 

Vi har snakket om at lukke virksomheden ned, og kan forstå der skal betales moms af varelageret, og den moms skal beregnes af indkøbsprisen. 

Men er indkøbsprisen prisen for selve produktet, eller omfatter det også hjemtagelsesomkostninger?

Fordi vores fragt udgør alligevel 30-40% af den samlede pris pr. enhed. 

Det har jo stor betydning om der skal betales moms af 1000 kr, eller om det er af 1600 kr. hvoraf de 600 kr har været fragtprisen. 

Håber det er noget i kan hjælpe med. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:23

LukasMendez:

Hej, jeg driver en ApS sammen med en ven, hvor det ikke går helt som ventet. 

Vi har snakket om at lukke virksomheden ned, og kan forstå der skal betales moms af varelageret, og den moms skal beregnes af indkøbsprisen. 

Men er indkøbsprisen prisen for selve produktet, eller omfatter det også hjemtagelsesomkostninger?

Fordi vores fragt udgør alligevel 30-40% af den samlede pris pr. enhed. 

Det har jo stor betydning om der skal betales moms af 1000 kr, eller om det er af 1600 kr. hvoraf de 600 kr har været fragtprisen. 

Det kommer lidt an på hvem der overtager varelageret.

Hvis i sælger til en uafhængig 3. mand, så skal der betales ganske almindelig salgsmoms som enhver anden vare i har solgt.

Hvis i selv overtager varerne, skal i betale udtagningsmoms (betales som salgsmoms) og det skal i gøre af de samlede omkostninger i har haft til indkøbet, så jeg vil helt klart vurdere at i det konkrete tilfælde skal der betales moms af 1.600 kr. 

Teksten i momslovens § 5 er "indkøb, fremstilling m.v. af de pågældende varer.", så på denne baggrund tror jeg ikke i kan slippe for at betale udtagningsmoms af eventuelle hjemtagningsomkostninger.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24

Moms er som udgangspunkt af varens samlede omkostning ved indkøbet - vare+fragt+evt told. Ganske som hvis I købte af ren 3. person. Det er den værdi varen har for jeres virksomhed også - den har kostet disse penge at få ind og ligge på jeres lager

Taler vi aktiver (modsat lager varer) - computer osv - uanset straksafskrevet eller ikke - så er momsen i købsåret fuld moms og så 20% ned hvert år indtil momsen er 0 procent i år 6. Den følger dermed ikke varens værdi som sådan men nedskrives med 1/5 per år fra året efter købet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)