Hej, jeg driver en ApS sammen med en ven, hvor det ikke går helt som ventet. Vi har snakket om at lukke virksomheden ned, og kan forstå der skal betales moms af varelageret, og den moms skal beregnes af indkøbsprisen. Men er indkøbsprisen prisen for selve produktet, eller omfatter det også hjemtagelsesomkostninger? Fordi vores fragt udgør alligevel 30-40% af den samlede pris pr. enhed. Det har jo stor betydning om der skal betales moms af 1000 kr, eller om det er af 1600 kr. hvoraf de 600 kr har været fragtprisen. Håber det er noget i kan hjælpe med. |
LukasMendez:Hej, jeg driver en ApS sammen med en ven, hvor det ikke går helt som ventet.
Vi har snakket om at lukke virksomheden ned, og kan forstå der skal betales moms af varelageret, og den moms skal beregnes af indkøbsprisen.
Men er indkøbsprisen prisen for selve produktet, eller omfatter det også hjemtagelsesomkostninger?
Fordi vores fragt udgør alligevel 30-40% af den samlede pris pr. enhed.
Det har jo stor betydning om der skal betales moms af 1000 kr, eller om det er af 1600 kr. hvoraf de 600 kr har været fragtprisen.
Det kommer lidt an på hvem der overtager varelageret.
Hvis i sælger til en uafhængig 3. mand, så skal der betales ganske almindelig salgsmoms som enhver anden vare i har solgt.
Hvis i selv overtager varerne, skal i betale udtagningsmoms (betales som salgsmoms) og det skal i gøre af de samlede omkostninger i har haft til indkøbet, så jeg vil helt klart vurdere at i det konkrete tilfælde skal der betales moms af 1.600 kr.
Teksten i momslovens § 5 er "indkøb, fremstilling m.v. af de pågældende varer.", så på denne baggrund tror jeg ikke i kan slippe for at betale udtagningsmoms af eventuelle hjemtagningsomkostninger.