Jeg står i den situation, at jeg går med overvejelserne om, at åbne min egen webshop, med videresalg af nogle specifikke varer fra Kina. Jeg er ikke interesseret i, at skulle blive importregistreret og momsregistreret til at starte med, hvorfor jeg overvejer følgende løsning, såfremt det er indenfor lovens rammer:
Jeg har en person i mit netværk, som handler meget i Kina, så planen er følgende:
Han bestiller en container hjem med alle hans varer, og dem jeg har bedt ham købe, lad os sige det er 10 kopper. Han sælger kopperne til mig for hans indkøbspris inc. fragt og afgift = 100 kr + moms = 125 kr. Kan jeg så ikke blot sælge dem i min webshop til 150 kr eks. fragt? og deraf have en fortjeneste på 25 kr, som er skattepligtig?
Altså, vi er jo mange, som køber importerede varer af en grossist/leverandør og sælger dem videre, så det i sig selv er jo ikke ulovligt.
Det spændende spørgsmål er vel egentlig, om din ven - sådan i større målestok - må videresælge varer uden avance. Det tror jeg da umiddelbart godt han må. Men hvad incitamentet for ham så skulle være, kan jeg godt nok ikke lige se?
- Og hvorfor skulle kunderne købe varen af dig, når de lige så godt kan købe dem af ham? Han burde kunne sælge varen lige så billigt/billigere end dig, da han jo netop importerer dem direkte.
som jeg forstår dig - så er det din ven der står for importen og laver det arbejde helt gratis.
Så køber du dem af ham for 100 kr + moms = 125 kr som din udgift hvis du ikke er momsregistreret og sælger for 150 kr og har 25 kr til skat ja
OM du kan lave en forretning ud af det tvivler jeg på men det er jo frit for - du skal stadigt give 14 dages returret hvis det er nethandel og ellers hvis det er på markeder blot overholde alm regnskabsregler og bruge kasseapparat.
Jeg ved ikke om der kan være risiko i kemikalier/tungmetaller i glasur fra Kina - det må du checke
Jeg kan godt forstå, at det lyder som en "underlig" forretningsplan, men da han månedligt henter varer hjem fra en leverandør med et bredt sortiment, har jeg mulighed for, at penetrere et marked, som han ikke har interesse i at være på. Ved at han gør mig denne tjeneste undgår jeg jo netop udgifterne, som er forbundet ved en almindelig grossist og deraf en fordel på markedet. Yderligere opnår jeg en prismæssig fordel på fragt, da denne deles ud på flere produkter. Jeg er rookie indenfor denne "branche", og som studerende er kapitalen i bund, hvorfor dette giver mig muligheden for, at stå relativt stærkt på markedet ift. konkurrenterne uden samme risiko, som er forbundet ved at skulle starte det hele op alene. Såfremt det bliver en succes er målet selvfølgelig at blive import- og momsregistreret :)
Ift. keramik John, så mange tak for reminderen, men det er ikke keramik jeg skal sælge, det var blot for at forsimple eksempelt og deraf mindske risikoen for støj og misforståelse af spørgsmålet :)