Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skat af overskud og skat af løn

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 5. Jan 16
Indlæg ialt: 8
Fra  Designers Rent Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har gået og tænkt lidt over det med skat i forhold til virksomhed og løn, da jeg gerne vil starte selvstændigt op.

Helt præcist er det: når man ejer en virksomhed, skal man betale skat af overskuddet. Af dette overskud skal nogle af pengene bl.a. gå til lønning. Normalt når man får løn skal der også betales skat af dette.

Kan det passe at man i princippet kommer til at betale skat to gange, hvis man vil have løn?

(man skal ikke tage højde for personfradraget) 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 12:36

Nok er de danske skatte regler kringlede og kan opleves uretfærdige, men så slemme er de nu heller ikke.

Du betaler skat af det overskud der er tilbage efter lønninger, så nej du beskattes ikke dobbelt.

Ligeledes såfremt du opsparer overskud i virksomheden og betaler virksomhedsskat vil den skat modregnes når du senere hæver dette overskud til dig selv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:38

Nej det kan ikke passe heldigvis. Du fører regnskab og det du hæver personligt i en virksomhed er ikke løn men hævning og det påvirker ikke resultatet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Du betaler derfor KUN skat af dit resultat uanset hævning -indtægter minus udgifter så kun EN gang og personfradraget gælder fuldt  men kan jo være brugt op anden indkomst

I et selskab derimod - bruger man løn som man betaler skat af - men der er det så en udgift så overskuddet jo går ned med lønnen og derfor betaler man ikke dobbelt der heller - selskaber er anderledes - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Vil du vide meget mere om at stifte virksomhed eller selskab - skat, moms regler osv så nap min e-bog eller paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html den kommer i letlæst form rundt om alle formerne og så har du meget mere forståelse og er klar til at springe ud i det

god vind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 12:55

Hej

Jeg tror måske at denne artikel om Skat og egnen virksomhed kan svare på dine spørgsmål og fjerne forvirringen. Den siger bl.a.

Har du en enkeltmandsvirksomhed, skal du betale skat af dit overskud i virksomheden.

Den skat, du skal betale af dit overskud på fx 300.000 kr., vil være den samme skat, som du skal betale, hvis du har tjent 300.000 i et almindeligt lønmodtagerjob.

mvh

Mogens

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)