Casen for mig ligenu: er at jeg har hjulpet en bekendt med at levere og afhente noget udlejet udstyr i egen bil, det har indtil nu været en "lyssky" aftale, men nu har vi snakket om at have hvert vores firma som kan handle indbyrdes.
men hvilken virksomhedsform skal jeg oprette? omsætningen ligenu vil være ukendt.
jeg har kigget meget på PMV med CVR. eller IVS. Jeg vil skulle fakturere ham tjenester og kørsel.
Da jeg regner med at kunne "leve af" kørselsfradrag og privatforbrug. lyder det som en mulighed eller er det helt åndsvagt? kom gerne med gode input hvis der er en mere hensigtsmæssig måde at gøre det på.
Hvis du ikke har andre kunder end din ven, så må du nok hellere blive ansat.
Du må ikke kun fakturaer en virksomhed, hvis du har flere kunder så er det helt perfekt.
Du skriver at du regner med at kunne leve af din kommende virksomhed, så vil jeg forslå dig at oprette et selskab(IVS eller ApS). Da du står mere sikkert på den måde, samt hvis du en dag i fremtiden vil lave noget andet og sælge virksomheden er det meget lettere end hvis du starter et PMV.
Hvordan du gør med privat/firma bil er jeg ikke klar over, men der er flere kloge hoveder som nok skal hjælpe dig her :)
Jeg forventer at skulle lave lidt IT for private ved siden af... de glemte jeg at skrive på mit indlæg.
"Leve af" er så meget sagt, jeg er i gang med en uddannelse som jeg regner med at gøre færdig og forhåbentlig forsætte indenfor det område.
så dette skulle kun være for at "forsøde" tilværelsen.
Du skal gøre det op i flere ting, men jeg går for det meste efter nogle få faktorer.
1. Vil du i fremtiden ansætte folk?
2. Kan du forstille dig at sælge din virksomhed i fremtiden?
3. Vil du ikke hæfte personligt?
Hvis du kan svare ja på bare en af de 3, så vil jeg anbefale dig at stifte et selskab. Hvis du "bare" vil have en virksomhed og ikke på nogen måde vil have andre ind eller evt. sælge din virksomhed i fremtiden. Så bare lav en enkeltmandsvirksomhed.