|
Hej, Jeg står i den situation, at jeg sidste år besluttede mig for at lave mit eget firma mhp. at åbne en fysisk butik i år. Jeg fik her i januar et CVR. nr og blev momsregistreret og skal her inden d. 1. marts aflægge momsregnskab for 4. kvartal 2015. Jeg har indkøbt nogle varer i 2015 inden jeg fik mit CVR nr. - der var tale om unika varer, som jeg vidste jeg måtte have til min butik, og som jeg derfor ikke turde vente med at købe til efter mit CVR. nr. var kommet. Mit spørgsmål er nu, om jeg kan trække indkøbsmomsen fra på disse varer? Teknisk set var jeg jo hverken registreret med CVR. eller moms, da jeg købte dem, men jeg kan dokumentere, at de er købt til virksomheden, som jo blev registreret umiddelbart efter. Jeg håber, at nogen kan svare mig. På forhånd mange tak. Sarah |
Ja du kan få momsen ind. Der er lidt krav som du lyder til at opfylde
- Du må ikke inden CVR have solgt noget som helst uden moms som person som handel?
- Købet skal være max 6 mdr inden CVR
- Tingene må ikke være taget i privat brug men købt til firmaet
- Moms skal tydeligt fremgå af bilaget som skal være fra en momsregistret sælger
Jeg tror ikke jeg forstår hvis du har fået CVR i januar - hvordan du kan skulle indberette moms for 4 kvartal. Det vil du ikke kunne. Du bogfører de varer der lever op til de punkter efter din start i år og de hører så til første kvartal 2016
Her om aktiver købt før stiftelse i større detaljer http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html
vh John H
Bliv gratis medlem