Hej Jeg er ved at udarbejde årsregnskab for 2015. Det er første gang, jeg helt selv står for det hvor jeg sidste år fik assistance fra en betalt revisor. Jeg troede, at jeg var blevet relativt godt klædt på ift. udarbejdning af årsregnskabet, men er alligevel løbet ind i nogle udfordringer. Jeg kan simpelthen ikke få mine aktiver og passiver til at gå i nul, hvilket jeg håber at finde forklaringen på igennem nedenstående spørgsmål. Håber virkelig nogen af jer kyndige aminoer kan hjælpe mig, inden jeg river resten af hårene ud af hovedet over denne opgave :-) — Skal betalt skat i løbet af 2015 medtages som en udgiftspost i regnskabet? Eller gælder det udelukkende for skyldig, ubetalt skat i 2015 (og hvordan udregnes denne skyldige skat i så fald)? — Skal varelagers værdi nedskrives i værdi ift. indkøbspris pga. faldende markedspriser? Dvs. skal jeg værdisætte min varer til min indkøbspris eller til en estimeret dags dato markedspris? — Jeg betalte en regning i starten af 2015 til min revisor for hans assistance i 2014. Tilhører denne udgift årsregnskabet for 2015 eller 2014? Den er påtegnet som en skyldig udgift af min revisor på mit årsregnskab for 2014. — Hvordan forholder jeg mig til mit overskud for 2014, herunder værdi af varelager købt i 2014? Skal det fraregnes overskuddet for 2015 når der er betalt skat af dette allerede? — Jeg fik i slutningen af 2014 en månedslønnet ansat. Skal udgifter til løn til denne ansatte samt andre udgifter relateret hertil medregnes i årsregnskabet? Og i så fald, før eller efter AM-bidrag? Jeg ved det er lidt mange spørgsmål på én gang, så det er vigtigt for mig at sige at jeg sætter pris på selv det mindste hjælp - naturligvis også, hvis I har andre foreslag til hvad der kan være gået galt i min balancering af aktiver og passiver (jeg sender naturligvis gerne udkastet til årsregnskabet såfremt dette kan være en hjælp). |
Som udgangspunkt synes jeg du skal ofre hjælp, for det er ikke umuligt vi og du bare ser toppen af isbjerget. Jeg svarer ud fra CVR hvor du ser ud til at være enkeltmandsvirksomhed. Sagt uden at overdrive - så viser dine spørgsmål ret tydeligt, at du ikke får afsluttet dine ting så du kan sove trygt om natten i forhold til kontrol. Betal dig fra det fra en bogholder online - det behøver ikke være vildt dyrt overhovedet
Kan du holde helt uden for hvis enkeltmands, eller postere udelukkende i status - det er ikke en udgift overhovedet - Det er OM du vil ha det med, en privat hævning via mellemregning og bank i status hvor den jo så balancererMartin Vestergaard Kristiansen:Skal betalt skat i løbet af 2015 medtages som en udgiftspost i regnskabet? Eller gælder det udelukkende for skyldig, ubetalt skat i 2015 (og hvordan udregnes denne skyldige skat i så fald)?
Som udgangspris til indkøbspris - du bør ikke svinge i principper i alle fald. Begge KAN være lovlige og uanset hvad ikke give problem i status/balance. Brug indkøbspris er mit råd (og jo uden moms)Martin Vestergaard Kristiansen:Skal varelagers værdi nedskrives i værdi ift. indkøbspris pga. faldende markedspriser? Dvs. skal jeg værdisætte min varer til min indkøbspris eller til en estimeret dags dato markedspris?
Udgiften tilhører 2014 hvor den burde være afsat i 2014 som forventet - men i alle fald - bogføres som efterpostering 2014 og som kreditor udestående, som så udlignes mod bank når du betalte den i 2015Martin Vestergaard Kristiansen:— Jeg betalte en regning i starten af 2015 til min revisor for hans assistance i 2014. Tilhører denne udgift årsregnskabet for 2015 eller 2014? Den er påtegnet som en skyldig udgift af min revisor på mit årsregnskab for 2014.
så bliver jeg i tvivl om du er selskab. I personlig virksomhed har du afsluttet 2014 og årets resultat er lagt i balance for 2014 og overført under egenkapitalen ved åbning af 2015. Værdien af varelager 2014 skal så meget gerne være bogført i 2014 varelager og dermed med i overskuddet. Er det lagt til resultatet manuelt - så skal du efterpostere i 2014 - men så lyder det som lidt mærkelig revisor hjælpMartin Vestergaard Kristiansen:Hvordan forholder jeg mig til mit overskud for 2014, herunder værdi af varelager købt i 2014? Skal det fraregnes overskuddet for 2015 når der er betalt skat af dette allerede?
Hvis ´personen var lønnet med udbetaling 2014 så skal dette have været med i 2014.Martin Vestergaard Kristiansen:eg fik i slutningen af 2014 en månedslønnet ansat. Skal udgifter til løn til denne ansatte samt andre udgifter relateret hertil medregnes i årsregnskabet? Og i så fald, før eller efter AM-bidrag?
Lønnen bogføre som udgift under lønudgifter som brutto - (personens løn+ atp + am + skat og evt andet) og modpost er så status - nettoløn for personenes løn - skyldig skat, am bidrag og ATP for det øvrige - alt sammen under det år som de tilhører. De poster udlignes så alle mod bank når pengene betales.
Tro mig - du skal ha fat i en der lige vil se tingene - sikkert nok online hvis dine bilag også ligger i skyen - prøv evt www.agera.dk
I håb om at have forstået problemerne korrekt - vh John Hannover