Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Delebil og skat/moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg bruger DriveNow som er en delebils ordning i min virksomhed (et IVS), når jeg skal rundt (til kontoret, til kundemøder, etc.). Jeg har en erhverhvskonto hos DriveNow og modtager en faktura efter hver køretur. Hvordan er reglerne omkring fradrag af skat og moms? Kan jeg bare trække det fra som normalt? Eller skal jeg hellere betale fakturaen personligt og bruge kørselsgodtgørelse?

Nu har jeg også kommet til at lave en mindre skade på en DriveNow bil, og skal betale knap 2000 da selvrisikoen er på 2500. Hertil har jeg samme spørgsmål, om dette er noget jeg kan trække fra i moms og skat?

Mvh Johan 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46456
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være sikker på hvordan delebil fungerer så vil jeg sige, at er det som jeg formoder en hvidpladebil, så kan du ikke trække moms fra men hele udgiften er en udgift.

Jeg ville dog så heller ikke formode at der er moms på regningen - men det kan du jo let se - Regningen skal være udstedt til dit CVR hvis det er der du vil trække fra. 

Du vil stadigt skulle rådes til at føre nøje kørebog så du kan bevise AL kørsen er ren firmakørsel - ingen form for privatkørsel (vi vil være ovre i noget delt skat af fri bil)

Kørebog består af: dato - km stand start - fra adresse - til adresse (evt også kundenavn) - returadresse - km ialt - og slut erhvervskørsel - km stand for bilen

Såfremt bil km viser du KUN kører for firmaet på den måde og ikke andet, så vil du kunne fradrage hele udgiften som udgift. 

Skaden vil vel være samme sag forudsat den er udstedt til dit CVR og igen vil jeg ikke mene der er fradrag for evt moms ved hvidplade bil uanset hvad - men jeg tvivler måske også på, at der er moms på regningen??

Jeg tør ikke svare på om du kan betale personligt og trække kørselsgodtgørelse fra efter statens takst - da reglen jo hedder kørsel egen bil faktisk

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Sep 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for svar! Fakturaen er udstedt til mit CVR nummer, og der er moms på. Jeg tror DriveNow skal ses mere som en kørsels service, end som en lejebil. Kørebog er ikke noget problem da min DriveNow konto indeholder oversigt over fra, til, distance, tid og pris på alle ture jeg har taget. Jeg kan ved hver kørsel vælge imellem om der skal fakturares privat eller til erhverv, så alle erhvervskørsler er 100 % for firmaet.

Men det nemlig pga. af den her nye type af delebil services (car2go som et andet eksempel) at jeg er i tvivl, da det er hvidplade biler, men du fakturaers med moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46456
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

vent på klogere hoveder - men normal regel er hvidpladebil - ikke momsfradrag noget nær ligemeget hvad også uanset det ex var benzin hvor der jo er moms på - blot ikke fradrag

Jeg kender bare for lidt til den delebil ordning - og de har vel ikke en revisor der med ansvar tør svare dig hos udlejer?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg må tilslutte mig til John,

Jeg TROR skat vil anse en delebil på faktura som en lejebil. Og lejebiler på hvide plader er der kun begrænset momsfradrag for, hvis lejeaftalen er mere end 6 måneder. (Leasing)

Så intet fradrag - men ja, forhør hos udlejeren. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)