det var enteligt ment som et spørgsmål.
hvad bogføre man ved udstedelsen? |
Hej!
Du bogfører det som en beholdning(på passivsiden).
Debet: Bank/Kasse
Kredit: Skyldige Gavekort
det var enteligt ment som et spørgsmål.
hvad bogføre man ved udstedelsen? |
Ja, så må det jo indtægtsføres. Du har sikkert også ret i det med momsen, men kunne du ikke redegøre mere i dybden for dette. Rent finansielle transaktioner er jo ikke en levering af momspligtig vare eller ydelse, men i dette tilfælde er tilsagnet om at levere uden beregning (='gavekort') jo et led i momspligtig aktivitet, så måske derfor?
Vær opmærksom på, at hvis gyldighedsperiode ikke er anført på gavekortet, så antager Forbrugerstyrelsen normalt at der er mindst 5 års gyldighed
|
Henrik Krebs!
Jamen..du har jo selv givet svaret. *S*
|
Og hvis ikke jeg husker forkert, så er det sådan at du til enhver tid gerne må stille forbrugeren bedre men ikke ringere end forbrugerloven siger... du må altså gerne forlænge tiden men ikke bare uden rimelig grund afkorte. |
Jeg har et spørgsmål mere: I en fysisk butik, hvor alt salg slås ind på kasseapparatet, hvordan behandler man det bedst når gavekortet udstedes og betales? Hvis det slås ind på kasseapparatet, registreres det som salg, men på den anden side er det jo ikke smart at have en særlig "cigarkasse" hvor man lægger pengene for gavekortet. Bør man oprette en særlig varegruppe på kasseapparatet med navnet"salg af gavekort" - så er det muligt at se det og skille det ud ved kasseoptællingen. Venlig hilsen Gerda Vilholm |
Hej! Jamen hvis du har mulighed for at oprette en gruppe til gavekort, vil det da absolut være smart.
|
Mange tak. Faktisk har jeg hidtil haft det problem at ved udstedelsen af gavekortet har mine medarbejdere slået det ind på kasseapparatet som salg - altså indtægt. Når gavekortet så indløses, sker det at det igen bliver slået ind som indtægt. Så er det altså blevet indtægtsført to gange, og det er jo ikke heldigt. Nu opretter jeg en særlig varegruppe for gavekort. Moms er derimod ikke noget problem, idet jeg bor på Grønland, hvor vi ikke har moms. Jeg har trykt på mine gavekort at de udløber efter 6 måneder. Det må jeg hellere rette til 5 år. Venlig hilsen Gerda Vilholm Neriusaaq Boghandel |
Hej! Ja...det lyder fornuftigt. Hvis du har mulighed kunne du måske rette beløbene, der er kørt dobbelt som indtægt. Godt nytår!
|
Hvad med 3 år - se Krondals indlæg 28-12-2007 17:23
Moms - Nåh ja - det er nord for Limfjorden |