Sikkert meget enkelt for nogen af jer :-) Skal der afregnes moms på gavekort man udsteder/sælger?
|
Hej!
Nej...først på det tidspunkt, når og hvis gavekortet indløses.
Jeg må lige være helt sikker på hvad jeg gør. Gavekortet har en værdi på kr 100,- .... dvs. det er hvad jeg har fået for det og hvad kunden kan købe varer for i shoppen. Men jeg bogfører blot kr. 100,- uden at trække moms nu her? |
Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk
Ja, det er som Peter - Revisor skriver. Gavekortet betragter jeg som et løfte (afgivet mod betaling normalerweise) om at levere en vare eller ydelse, ikke en vare eller ydelse i sig selv. Når kunden så senere køber en vare til fx 100 kr, så ser fakturaen sådan ud: Vare kr 80 + moms kr 20 ialt 100 kr minus gavekort 100 kr. Ialt at betale 0,00 .. for der skal ved det senere køb udstedes faktura efter de normale regler, selvom der ikke er kontanter involveret. |
Jeg har et lille tillægdsspørgsmål: Hvis et gavekort så aldrig bliver indløst (f.eks. efter to års løbetid), hvad så? Har man så bare haft en momsfri indtægt eller hvordan? Og hvordan bogfører man dette. /martin |
Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk
Når jeg skriver ”købet” mener jeg selvfølgelig ved udstedelsen.
|
Hej! Jamen sådan er reglerne altså. /peter |