Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan min arbejdsgiver leje et rum?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 91
Fra  Lund Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er pt lønmodtager, men har 37 timers hjemmearbejdsplads i egen lejebolig.

Er der mulighed for, at min arbejdsgiver kan leje mit kontor i hjemmet, hvis dette laves som en særskilt kontakt med med min udlejer?

Hvis ja, er der specielle skattemæssige ting jeg skal tage højde for?

Rummet vil 100% være kontor for mit arbejdsvirken og ikke gøres brug af i fritiden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Lund:
Rummet vil 100% være kontor for mit arbejdsvirken og ikke gøres brug af i fritiden.
det er i alle fald afgørende for ellers kunne det jo ligne skjult løn - Er det et rum som kun bruges af arbejdet og han lejer det direkte efter kontrakt med din udlejer, og du jo så ikke lejer det - og der ikke er noget i vejen som gør at udlejer ikke må dele op på den måde (brand og hvad ved jeg) så kan jeg ikke se noget problem

Omvendt - kan du dokumentere, at rummet er adskilt fra alt andet og KUN kan bruges til arbejde OG din kontrakt tilmed siger 37 timer hjemmefra med arbejde, så vil du også kunne trække det som rummet koster fra i skat vil jeg mene 

lad os høre om der er andre meninger

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 91
Fra  Lund Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Lund:
Rummet vil 100% være kontor for mit arbejdsvirken og ikke gøres brug af i fritiden.
det er i alle fald afgørende for ellers kunne det jo ligne skjult løn - Er det et rum som kun bruges af arbejdet og han lejer det direkte efter kontrakt med din udlejer, og du jo så ikke lejer det - og der ikke er noget i vejen som gør at udlejer ikke må dele op på den måde (brand og hvad ved jeg) så kan jeg ikke se noget problem

Omvendt - kan du dokumentere, at rummet er adskilt fra alt andet og KUN kan bruges til arbejde OG din kontrakt tilmed siger 37 timer hjemmefra med arbejde, så vil du også kunne trække det som rummet koster fra i skat vil jeg mene 

lad os høre om der er andre meninger

vh John Hannover

Tak for et kvalificeret svar.

Andre som måske har input til problemstillingen?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lund:


Er der mulighed for, at min arbejdsgiver kan leje mit kontor i hjemmet, hvis dette laves som en særskilt kontakt med med min udlejer?

Som jeg forstår dit spørgsmål vil du vide om du må/kan fremleje en del af din privatbolig til en erhvervsdrivende?

Der kan ikke svares med sikkerhed på dit spørgsmål, da en del individuelle forhold spiller ind. Først og fremmest, står der noget anført i din lejekontrakt omkring retten til fremleje (eller begrænsninger)?

Dernæst, hvis ellers din lejekontrakt ikke indeholder nogen særlige vilkår, vil jeg men du skal have din udlejers accept til at fremleje erhvervsmæssigt. Lejeloven som dit retsforhold til din udlejer er omfattet siger i kapital 12 kun noget om retten til fremleje til beboelse, ikke erhvervsmæssig fremleje.

Lund:


Hvis ja, er der specielle skattemæssige ting jeg skal tage højde for?

Rummet vil 100% være kontor for mit arbejdsvirken og ikke gøres brug af i fritiden.

Som John allerede har skrevet, så skal du passe meget på om der foreligger maskeret løn/udlodning. Og det der normalvis vurderes på er jo ikke om der ligger en fremlejekontrakt eller hvordan det lejede rent faktisk bliver anvendt. Det bliver typisk afgjort (i hvert fald ud fra de afgørelser som jeg ser en gang imellem) udfra om du har adgang og dermed rådighed over lokalet hele tiden eller blot indenfor normal arbejdstid.

 

Dernæst hvis du laver erhvervsmæssig udlejning, så skal du betale skat af lejeindtægten. Og du skal lave et lille skatteregnskab hvert år.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvorfor ikke vælge den enkle løsning og bruge muligheden for fradrag for arbejdsværelse i hjemmet? Det beregnes som en forholdsmæssig andel af huslejen baseret på arealet.

At lade en arbejdsgiver leje en del af ens hjem direkte hos udlejer er efter min opfattelse at invitere til bøvl. Der vil altid kunne rejses tvivl om hvor vidt lokalet anvendes privat efter fyraften. Lidt analogt med at have en firmabil til rådighed vil der kunne argumenteres for at du skal beskattes af en rådighedsværdi.

Betaler din arbejdsgiver en husleje direkte til dig vil det efter min opfattelse være skattepligtigt.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Hvorfor ikke vælge den enkle løsning og bruge muligheden for fradrag for arbejdsværelse i hjemmet? Det beregnes som en forholdsmæssig andel af huslejen baseret på arealet.

Dagens bedste råd. Yes

Fra Esbjerg
Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 91
Fra  Lund Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal ikke lægge skul på, at jeg naturligvis forsøger at få så meget økonomisk fordel ud af det som muligt, indenfor lovens rammer. 

Og et skøn er, at den største økonomiske fordel at hente, er at i den bolig (jeg vil flytte til) at der laves 2 lejekontrakter fremfor et fradrag.

En kontrakt privat for boligen der bruges privat og den anden kontrakt laves mellem udlejeren og min arbejdsgiver.

Jeg er helt med på, at rummet på ingen måde have karakter af at blive brugt privat, at selv en privat kuglepen liggende på bordet, kunne være kritisk, og at rummet skal indrettes efter formålet. Og det vil det også blive.

Det forholder sig sådan, at min arbejdsgiver har hovedsæde i Aalborg og jeg selv arbejder i Esbjerg. Jeg er ansat på fuld tid, og sidder ALTID hjemme, med undtagelse af 1-2 dage hvor jeg er oppe på kontoret i Aalborg. Jeg mener derfor, i og med at begrundelsen for behov for hjemmearbejdsplads er helt valid. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må jo finde regnemaskinen frem og se hvad der er mest givtigt for dig. Et uproblematisk fradrag versus en billigere husleje og dog med en sandsynlig rådighedsbeskatning for privat adgang til lokalet (at du siger at detage kun bruges til dit arbejde tæller ikke her, da SKAT alene vil se på at du har muligheden).....

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ret overbevist om, at den ikke holder, hvis Skat bliver opmærksom på den specielle konstruktion. Det er dog ikke alt Skat opdager, men hvis de gør, så vil de minimum beskatte den leje som din arbejdsgiver har betalt til udlejer hos dig som lønindkomst - og det er tvivlsomt om de da vil acceptere et fradrag pga. du har stillet kontor til rådighed. Et fradrag, som i øvrigt kræver en del. Derudover tror jeg også at du her ved få en bøde.

Hvis jeg var udlejer, ville jeg i øvrigt heller ikke gå med til denne konstruktion. Hvad nu hvis arbejdsgiver opsiger "kontorlejemålet"? Administrativt bøvl osv. - Dvs. udlejer vil kun acceptere sådan løsning mod ekstrabetaling - og igen ved ekstrabetaling, så løber du en større risiko jf. ovennævnte. + det kan faktisk være, at der ikke må udlejes til ren erhverv i det påg. område, således at lokalplan ol. er til hinder for lovlig udlejning af et kontor til din arbejdsgiver.

Kort og godt det er alt for spekulativt, så min anbefaling er dont do it

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes i øvrigt også at du skal kikke her, hvor du får et indblik i, hvor meget der skal til, førend en lønmodtager kan få fradrag for at stille et arbejdsværelse til rådighed for sit arbejde / sin arbejdsgiver. Hvis det er en almindelig kontorarbejdsplads, så er udgangspunktet, at du end ikke kan få fradrag. Se eksempler nævnt i Skats juridiske vejledning

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061773&chk=211047

Her nævnes eks. flg. sager, hvor der ikke blev givet fradrag "Et værelse har derimod ikke skiftet karakter og er blevet uanvendeligt som opholdsrum, alene fordi det er møbleret med kontormøbler eller udstyret med omfattende bogreoler. Se UfR 1961.107 HRD, hvor værelset var udstyret med bogreoler langs væggene fra gulv til loft og møbleret med kontormøbler. I en anden sag blev der tilsvarende lagt vægt på, at værelset, der var indrettet som videnskabeligt bibliotek og møbleret med kontormøbler, ikke havde skiftet karakter til uanvendeligt opholdsrum. Værelset hørte derfor med til boligens almindelige opholdsrum, og der var ikke fradrag for udgifter til arbejdsværelse. Se SKM2001.169.ØLR

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)