Hej Amino Mig og en ven, køber en tøj virksomhed her d. 1 Februar, men er lidt i tvivl om, hvad vi skal gøre, når vi får den? Og kunne godt bruge nogle tips/hvilke regler skal man være opmærksomme på osv. Som det ligger lige nu, så sletter sælger virksomheden, når vi "får" den, også opretter vi selv et CVR nr, da man ikke kan overdrage en personlig virksomhed. Problemet er dog, at vi begge er under 18, dog fylder min ven 18 om små 3 måneder, men indtil da, skal den vel stå i vores forældres navn? Angående skat og moms osv., har prøvet at få et indblik i det, men kunne godt tænke mig, at der var en, som ville forklare os, hvordan det foregik, og hvornår præcist det er. Har forstået det som hvert år. ------------ Ved godt, at jeg kan kunne finde meget af det på google, hvilket jeg også har prøvet, men er stadig lidt små forvirret, og kunne være herligt, hvis der var en, som ville forklare det med sine egne ord. Tak på forhånd! :) |
Hej Oliver,
Først og fremmest så held og lykke med virksomheden.
Angående at det er en personligt ejet virksomhed så skal du have fat i nogle kloge hovder da det ikke er noget man bare lige gør.
Det at i begge er under 18 år er jo lidt problematisk, kunne det tænkes at i bare ventede med at overtage til din partner bliver 18 år? Det vil også føre videre til mit forslag, når i overtager en virksomhed, så vil det jo være oplagt at den nuværende ejer sætter jer ind i tingene.
En af mine venner solgte for nogle år siden en fysisk butik og blev ansat i 1 år, så hjalp han med at sætte den nye ejer ind i tingene. Det kan være at det også er en god løsning for jer?
I skal have en lovpligtig forsikring, så bare ring til et forsikrings selskab og hør dem ad. De vil også fortælle jer om nogle andre forsikringer som måske vil være en god ide for jeres virksomhed.
Skat og moms er ikke så svært, varens pris + 25%. Hvis du tænker på regnskab og alt det der, så valgte jeg at bruge en revisor til at lave det hele, så jeg har mere tid til det jeg laver.
Hvis det er noget for jer, så bruger jeg dem her: http://www.frr-gideon.dk/
Held og lykke med det hele.