Hej Dina,
Du bevæger dig på et meget konkurrencepræget marked og vil gerne ind og ha’ din del af storkundegruppen…
Enhver virksomhed skal ha’ et idégrundlag – altså et prospekt/forretningsplan der beskriver hvad der er virksomhedens målsætning, samt hvordan den vil nå disse mål. Det er i særliggrad påkrævet når man bevæger sig på et marked hvor udbudet er stort, så er forudsætningen for at markere sig positivt som udbyder – at strukturen er stram og målgrupperne veldefinerede.
Storkundegruppen vil alle gerne ha’ fat i – så der skal laves en dissideret plan for hver enkelt af dem, det samme ifm. indtog på det kommunale område…
For at nå den gruppe – så skal du kunne tilbyde et fuldservice koncept, kan og vil du det med egne medarbejdere eller skal det være i samarbejde med underentreprenører/samarbejdspartnere??
Dernæst så skal der udarbejdes drift, status og likviditetsbudgetter – samt budgetforudsætninger der fortæller hvordan du er nået frem til dine tal og viser om virksomheden overhoved har mulighed for at overleve. Der skal også i din branche indregnes løn og materialeforbrug i procenter i forhold til entreprisesummen, således at du har styr på disse ting, for du må ikke glemme at i servicebranchen, er det arme og ben du sælger – og er der ikke helt styr på dem, så dør virksomheden.
Du skal ha’ et kalkulationsprogram, der kan udregne salgsprisen baseret på hvilke rengøringsprogram du tilbyder den enkelte kunde – altså et 511program til en pris og evt. et 555 program til en anden incl. materialeforbrug. Du skal kunne udarbejde farvelagte arbejdsplaner, APV bøger m.m.
Så der er nok lidt og gå i gang med her i juledagene – god arbejdslyst…