Er der slet ikke aftalt nogen tidfrist for hvornår arbejdet skal være færdigt? At han ikke svære indenfor 2 dage kan der jo være mange grunde til, så giv ham noget mere tid til at svare - bliver han ved med ikke at svare kan du formodentlig bruge købelovens bestemmelser om hævelse at købet. |
når man som kunde bestiller noget - så har den der modtager bestillingen jo ret til at glæde sig over, at her er der penge at tjene. Den fortjeneste kan man ikke tage fra leverandøren igen bare ved at fortryde. Leverandøren kan kræve forsat at ha den fortjeneste han forventer.AP:Så kan man vel sige at pengene er gået tabt på noget som jeg ikke har fået leveret?
Hvis det var en maler, så kunne han ikke tage penge for malingen, men godt for den fortjeneste det gav ham at male. Det gælder som også´for private, de kan ikke afgive en ordre til en håndværker som aftale, og så bare trække den tilbage igen. Håndværkeren kan ha planeret det ind i tidsplanen og regnet med at tjene til løn og overskud. Her er det IT hvor der ikke er råvarer - så i princip er alt jo en tabt indtjening.
Leverandøren havde måske her får dækket indtjening i 5 dage ved din ordre- og så fjerner du indtjening i 5 dage fra ham ved at annullere. Det har han ret til at få dækket.
Hvad ASAP så er i forhold til at gå igang er lidt åbent men nu har du jo bedt ham stoppe hvad han jo givet nu også har gjort og så kan han i princip bare, kræve dækning for tabt fortjeneste. Kan du bevise, at han har sagt han godt ville returnere pengene, så er det jo en NY aftale, men det kan han jo så nægte.
Har I ikke noget skriftligt på hele aftalen, ja så kunne du måske nægte, men det er vanskeligt når du har forudbetalt halvdelen.
Regn med, at det nok bliver op ad bakke at få dine penge igen, og at det nemt kan skulle ske civilretsligt og koste penge igen. Prøv derfor med dialog, aftale - osv før tingene går i hårknude - eller overvej om du vil ha noget for pengene (måske) ved at lade arbejdet køre videre
vh John Hannover