Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde konkurs

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 9. May 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde som har et firma under konkurs. Han har oprettet et andet firma hvor han viderefører sit produkt.

Selvom hans firma er under konkurs, så han betalt forud og jeg har sendt ham en faktura.

Er der et problem i dette for mig ?

Tilmeldt 9. May 07
Skrevet kl. 07:40

Her er lidt flere oplysninger:

Jeg har kigget i statstidende.dk .

Dekret er dateret til den 13. januar 2016. Den anden dato er den 15. januar 2016 - jeg regner med, at det er offentliggørelsen i statstidende.dk.

Han betalte mig netop den 13. januar 2016.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:01

enielsen:

Her er lidt flere oplysninger:

Jeg har kigget i statstidende.dk .

Dekret er dateret til den 13. januar 2016. Den anden dato er den 15. januar 2016 - jeg regner med, at det er offentliggørelsen i statstidende.dk.

Han betalte mig netop den 13. januar 2016

Forstår jeg dit indlæg korrekt, hvis det konkursramte selskab/virksomhed er blevet begærret konkurs den 13. januar på statstidende.dk? (ja, datoerne herinde gælder)

Også har han oprettet det nye selskab/virksomhed den 15. januar? (går jeg ud fra du kan se på virk.dk)

enielsen:

Jeg har en kunde som har et firma under konkurs. Han har oprettet et andet firma hvor han viderefører sit produkt.

Selvom hans firma er under konkurs, så han betalt forud og jeg har sendt ham en faktura.

Er der et problem i dette for mig ?

Om det er et problem kan ikke siges med sikkerhed uden flere oplysninger, men situationen og omstændighederne har potentiale til at blive et problem for dig.

Først og fremmest, er det normalt at denne kunde betaler forud? (det er det som regel ikke, når vi står tæt på en konkurs)

Men dit problem er, at forudbetalingen kan fordres omstødt hvis den er betalt før normal betalingstid. Og endvidere hvis pengene er modtaget den 13. januar, må det også være det konkursramte selskab som har foretaget betalingen.

Har du leveret varerne eller ydelsen?

Tilmeldt 9. May 07
Skrevet kl. 08:13

Hej Jesper

Konkursen offentliggjort den 15. januar på statstidende (dekret er fra den 13. januar).

Det nye firma er fra december sidste år.

Den sidste måneds tid har han betalt forud med mindre beløb (der har altid være problemer med betalingen). Det er ikke 100% forudbetaling, da en del af
konsulenttiden allerede er udført før betalingen. Ja, ydelserne er leveret.

Tilmeldt 9. May 07
Skrevet kl. 08:20

Hej Jesper,

Ja, det er det gamle firma som betaler.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 08:25

enielsen:

Hej Jesper

Konkursen offentliggjort den 15. januar på statstidende (dekret er fra den 13. januar).

Det nye firma er fra december sidste år.

Den sidste måneds tid har han betalt forud med mindre beløb (der har altid være problemer med betalingen). Det er ikke 100% forudbetaling, da en del af
konsulenttiden allerede er udført før betalingen. Ja, ydelserne er leveret.

Okay, så den nye virksomhed var oprettet først. Så ændrer problemstillingen lidt karakter, da det vigtige er at få fastslået hvem der har givet ordren, ny eller gl. virksomhed? Og ikke mindst hvem har betalt?

Det du skal være opmærksom på er, er bestillingen foretaget af det den nye virksomhed og har du dokumentation herfor? Bestilles der eksempelvis gennem e-mail, hvor ny virksomhed identificerer sig med nyt navn og nyt CVR-nummer.

Den faktura du har udstedt er den til den nye virksomhed?

Forudbetalingen du har modtaget, er der noget i overførslen som kunne indikere den kommer fra det gamle og konkursramte selskab? som regel kan du jo i netbanken se hvem der er afsender.

Tilmeldt 9. May 07
Skrevet kl. 08:39

Hej Jesper,

Det er den gamle, konkursramte virksomhed som har betalt. Og det er også den jeg har skrevet faktura til løbende.

Jeg sendte faktura den 18. januar - på det tidspunkt viste jeg ikke at virksomheden var konkurs-ramt.

Jeg har hele tiden betragtet at det var den gamle virksomhed som stod for bestillingen - der er intet som indikerede noget andet.

Jeg har vist, at han var ved at åbne en ny virksomhed og måske burde jeg have tænkt at det var bedst at den nye virksomhed burde betalte i stedet - men så langt kom jeg ikke.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 08:41

enielsen:

Ja, det er det gamle firma som betaler.

Det er et problem!

Højst sandsynlig vil en kurator før eller siden henvende sig og spørge hvad der er betalt for. Og hvis der først og fremmest ikke er en faktura til samme selskab, så vil kurator formentlig bede dig om at tilbagebetale (der er ikke nogen fordring/faktura til dækning for betalingen.

Skulle der være en faktura udstedt til det gamle/konkursramte selskab så vil han formentlig fordre betalingen omstødt efter reglerne i konkurslovens regler om omstødelse (formentlig § 67, med henvisning til betaling før normal betalingstid)

Med de oplysninger du har givet, ville jeg helt klart stoppe op her. Du skal træffe valget om du vil påtage dig risikoen for at kurator kræver forudbetalingen tilbage, måske er tabet så lille at den samlede ordre opvejer tabet? Ellers skal du jo henvende dig til det nye selskab og forholde dem oplysningen om DE ikke har betalt, men et konkursramt selskab har betalt og derfor ikke kan udligne den faktura du har udstedt.

Du må ikke tilbagebetale forudbetalingen til andre end kurator i konkursboet, ellers vil du potentielt kunne tabe beløbet to gange.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 08:44

enielsen:

Jeg sendte faktura den 18. januar - på det tidspunkt viste jeg ikke at virksomheden var konkurs-ramt.

Du vil desvære ikke være den første som er i god tro, men undskyldningen er desvære ikke noget værd.

En konkurs er offentlig kendt når den er offentliggjort via statstidende, uanset om du har set det eller ej.

Tilmeldt 9. May 07
Skrevet kl. 08:47

Hej Jesper,

Men hvor langt kan vi gå tilbage i tiden ? Jeg har jo sendt fakturaer løbende - 3 i dette år.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)