|
Kære Amino Jeg er lidt i tvivl om bogføringen mht. debet/kredit når det kommer til posten primo varelager. Jeg går ud fra at den skal debiteres varelageret, men hvor skal den så krediteres henne? Jeg håber I kan hjælpe, her er et eksempel på mit spørgsmål: - Jeg har et primo lager på 10 varer til 100 kr./stk. - I løbet af året køber jeg 10 varer til 110 kr./stk. - I slutningen af året vil jeg notere, at jeg har solgt 15 varer til 200 kr./stk. Hvordan ville man sætte dette op i fx T-skitser, altså hvordan debeteres og krediteres disse poster ved slutningen af året? Mvh Gustav |
Primo varelager kommer fra regnskab sidste år - nemlig ult. varelager det år.
SÅ ofte du vil, og mindst ved regnskabstidspunkt - men meget gerne hver måned - tæller du lager op, og værdien - indkøbspris uden moms x stk er dit lager på det tidspunkt
Første gang bogfører du den værdi via en konto der normalt ligger i samme gruppe som varekøb og vil hedde varelagerregulering. På den bogfører du værdien (uden moms og den konto er derfor uden moms) i kredit (minus) og modkonto - varelager i status
Når året er gået har du så ult. lager som er næste års primo
Efter første regulering, er det kun forskellen du skal bogføre. Er lager gået ned, så debet varelagerregulering kredit lager med FORSKELLEN - og er det gået op - kredit varelagerregulering debet lager i status med FORSKELLEN
Dit varelager i status vil dermed efter hver optælling ha samme værdi ialt som du talte dig frem til (under året kan man køre lagerstyring - men mindst ved årsregnskab skal man tælle fysisk)
Primo kommer af sig selv i næste års regnskab når du afslutter et år.
Mere helt genrelt i min e-bog eller paperback Introduktion til regnskab - du kan se indholdsfortegnelse og se om det er noget for dig
vh John Hannover
Bliv gratis medlem