|
Kære Amino brugere Jeg er ved at formulere stiftelsesdokumentet til oprettelsen af vores nye selskab. Først lidt baggrundsinfo: Vi er 2 stiftere (4 personer, fordelt på 2 holdingselskaber) - Holdingselskab 1: ejet af A+B - Holdingselskab 2: ejet af C+D I bestyrelsen sidder alle 4 personer A+B+C+D Direktionen består udelukkende af A+B, som også sørger for daglig drift Selskabet tilbyder 2 produkter: - Pensionstjek (1-2 timers rådgivning), overskud fra dette skal deles mellem Holding 1 & 2 - Formuepleje (løbenade indtægter for at rådgive om investeringer), overskud for dette skal udelukkende gå til Holding 1 Selskabet bliver stiftet med 50.000 DKK (ApS) - Holdingselskab 1: 5.000 DKK - Holdingselskab 2: 45.000 DKK Planen er at indskrive i vedtægterne en "tilbagekøbsklausul", således at Holdingselskab 2 er forpligtiget til at sælge ud af sine anparter til Holdingselskab 1, indtil der opnås en anpartsbalance på 50/50. Udfordingen er altså følgende: Hvordan sørger jeg for at vi kan dele alt overskud ligeligt imellem os for den ene ydelse (pensionstjek), men samtidig udelukkende give overskuddet for den anden ydelse (formuepleje) til Holdingselskab 1. Jeg håber meget I kan hjælpe med input. Mvh Gustav |
Det er jo måske dumt, at det bedste svar er - få fat i en revisor og/eller advokat - for det er kompliceret det i vijuhlers:1
Planen er at indskrive i vedtægterne en "tilbagekøbsklausul", således at Holdingselskab 2 er forpligtiget til at sælge ud af sine anparter til Holdingselskab 1, indtil der opnås en anpartsbalance på 50/50.
Udfordingen er altså følgende:
2
Hvordan sørger jeg for at vi kan dele alt overskud ligeligt imellem os for den ene ydelse (pensionstjek), men samtidig udelukkende give overskuddet for den anden ydelse (formuepleje) til Holdingselskab 1.
1 - kompliceret fordi anparternes værdi jo ændrer sig - de skal med andre ord vurderes ved disse forpligtende salgstilfælde. Uh hvor var det meget lettere at starte 50/50
2
Det kan I kun gøre via udbytte som jeg lige ser det - med målrettede anparter med skævdeling i udbytteret - men igen er det ikke noget helt ligetil - slet ikke når det er ud fra en del af driften og ikke fra hele driften for at sige det mildt (mener/tror jeg) - men en god revisor/advokat kan forklare meget mere
vh John Hannover
Bliv gratis medlem