Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opdeling af underskud/overskud i I/S

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har et I/S med en anden og mit spørgsmål går på hvorvidt det er muligt løbende at ændre vores kontrakt. Sidste år delte vi under-/overskud 50/50, men i år har jeg postet mere i virksomheden og derfor skal jeg også have en større andel af under-/overskud.

Jeg har lige snakket med skat i forold til indrapportering da vi sidste år indrapporterede lige dele under-/overskud, men i år skal jeg indrapportere et langt større under-/overskud på min selvangivelse end ham. Den ansatte hos SKAT mente ikke at det var i orden at ændre en sådan fordeling i virksomheden løbende. Kan det virkelig passe? Det må vel være op til os præcis hvordan og hvornår vi ændrer fordelingen imellem os så længe der bliver udarbejdet en ny kontrakt?

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:36

lollypork:
Jeg har lige snakket med skat i forold til indrapportering da vi sidste år indrapporterede lige dele under-/overskud, men i år skal jeg indrapportere et langt større under-/overskud på min selvangivelse end ham. Den ansatte hos SKAT mente ikke at det var i orden at ændre en sådan fordeling i virksomheden løbende. Kan det virkelig passe? Det må vel være op til os præcis hvordan og hvornår vi ændrer fordelingen imellem os så længe der bliver udarbejdet en ny kontrakt?

Enig. Det er også i overensstemmelse med SKAT's egen juridiske vejledning pkt. C.C.2.2.1.12, hvor der netop som eksempel nævnes at forskel i indskudt kapital kan begrunde en skævdeling.

Tilmeldt 14. Jan 16
Skrevet kl. 12:41

Tak for svar.

Vil det sige at vi ikke løbende kan ændre kontrakten og at hvis vi først har sat os fast på en 50/50 og indrapporteret det sidste år, så kan vi ikke gå over til en anden fordeling i år?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:55

lollypork:
Vil det sige at vi ikke løbende kan ændre kontrakten

Nej - det vil det ikke sige. Jeg er enig med dig i at I godt kan ændre kontrakten undervejs.

Tilmeldt 14. Jan 16
Skrevet kl. 15:19

Super. Tusind tak.

Kender du evt. til  en simpel kontraktskabelon som kan benyttes til opdeling af under/overskud i I/S?

Er der noget bestemt som skal være med eller kan vi lægmandstermer skrive et dokument og underskrive det begge to?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:17

lollypork:
Er der noget bestemt som skal være med eller kan vi lægmandstermer skrive et dokument og underskrive det begge to?

Det behøver ikke være særligt fancy. Noget i stil med:

Aftale om fordeling af under-/overskud i X I/S (CVR-NR. xx xx xx xx)

Det er aftalt mellem X og Y at under-/overskud for 2015 fordeles med ? % til X og ? % til Y. Fordelingen af under-/overskud afspejler at X har indskudt mere kapital i det forgangne år.

Underskrift og dateret  af x og Y

I princippet kan I aftale af skævdelingen skal være over flere år eller at den har fortrinsret til overskud fremfor den anden...... Mulighederne er mange -  det vigtige er af aftalen er dokumenteret.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)