Jeg har et enkeltmandsvirksomhed hvor jeg som sådan ikke nogle fysiske vare lige nu, men en ydelse i form af reperation af fiskestænger, så alt mit vareindkøb er til at reperarer disse fiskestænger med, såsom lak, tråd øjer m.m.
Mit spørgsmål er så når jeg skal lave vareregulering skal jeg så afskive varene fra mit varelager, selvom jeg ikke har fået brugt hele varen/produktet eller skal jeg trække det fra, som jeg har brugt af varen/produktet fra indkøbsprisen?
Jeg har fået afvide jeg muligvis skal bruge et anlægskartotek, men er der ikke andre måder
at gøre dette på?
enten lave regulering via regnskab eller bare i hånden vil jeg sige.
Du tæller lager op - til indkøbspris (en slags kartotek) - og så hvis du laver det i regnskabet - lægger du værdien uden moms ind i konto for varelagerregulering kredit og modkonto status varelager
Du kan nok også fint klare dig med at lave regnskab med alt indkøb taget som udgift - og så når du har slut resultatet - bare lægge laverværdien til tallet du opgiver til skat
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Spørgsmålet er om dét er varelager i varelovens forstand og ikke bare skal udgiftsføres.
ja det ved vi jo ikke - men hvis det er et råvarelager er det jo varelager men småpenge så det er derfor jeg bare mener man kan tælle op og evt rette i resultatet - Jeg aner ikke om den type dele til fiskestænger er dyre eller ligegyldige i sammenhænget (da jeg købte øjer til en fluestang synes jeg de var dyre - flere hundrede kroner til en stang + omvikletråd+lak - tror jeg var af med 400 kr til EN stang - - Er de ikke dyre - er det jo også små penge man lægger til - eller man gir pokker og kalder det bagatel afd.
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har lavet optælling af mit varelager, jeg er bare itvivl om jeg skal udregne mængden jeg har brugt af f.eks. lak og trække det fra inkøbsprisen u. moms, da det stadig vil indgå i mit lager til næste år da den er på to liter og det koster omtrant 400 kr. Så vidt jeg kan læse mig til er mine vare et råvarelager og så derfor en del af varelagret.
Jeg bruger Billy billing rengskabsprogram og de skrev at jeg skulle bruge en form for anlægskartotek, men så vidt jeg kan se koster de omkring 1500 kr og det vil jeg ikke investere i da mit varelager ikke er så stort. Og jeg aner ikke helt hvordan et anlægskartotek virker, og det er vel egentlig også derfor jeg er blevet lidt forvirret over det her.