Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskaber?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 04:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja.. jeg har søgt lidt rundt på nettet, og har da også fundet et par rellevante informationer hist og her, men der er stadig nogle uopklarede spørgsmål vedr. holdingselskaber, som jeg gerne vil have svar på - virkelig skåret ud i pap.

Det som jeg har forstået er, at hvis man har en virksomhed (driftsvirksomhed), som har en fornuftig omsætning og overskud, så kan det betale sig at oprette et holdingselskab ved siden af, som skal fungere som driftvirksomhedens "moderselskab", ved at holdingselskabet ejer driftsselskabet, eller hvordan forholder det sig lige?

Kan forstå, at fordelene rent økonomisk kan betale sig på længere sigt, men helt præcis hvad GØR et holdingselskab som aktivitet? Investerer de pengene? "holder" de bare pengene istedet for banken? Eller er det noget helt tredje?

Og kan det have fordel hvis driftsvirksomheden skulle komme på dårlig kurs, og evt gå konkurs, at pengene så står i et holdingselskab? Læste noget om, at så hæfter man ikke for gælden af virksomheden - men hvem gør så? 

Og hvis man har sin egen lille virksomhed, med fornuftigt overskud etc., kan man så selv oprette et holdingselskab der fungerer som "moderselskab" for virksomheden, og derved opnå nogle skattemæssige fordele på længere sigt? Og i så fald, hvordan?

Det er et rigtig nybegynderspørgsmål, jeg ved det godt, men jeg ved også at jeg ikke er den eneste derude som sidder med samme spørgsmål, så ville virkelig sætte pris på, hvis der var en der kunne hjælpe og skære det HELT ud i pap?

Evt nogle tegninger eller skitseringer hvis det er muligt hehe

Håber selvfølgelig rigtig meget på hjælp.

Og på forhånd tusind tak

Daniel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:19

Hej!

Ja...holdingselskabet ejer driftsselskabet.

Holdingselskaber kan modtage skattefri udbytter fra datterselskaber(ejerandel mindst 15%) efter mindst 1 års ejertid.

Holdingselskabet kan sælge aktierne/anparterne skattefrit efter 3 års ejertid.

Holdingselskabet er "pengetanken", og kan også investere.

I forbindelse med risikospredningen kan kreditorerne ikke røre holdingselskaber, men kun driftsselskabet, hvis noget

går galt i driftsselskabet.

/peter

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 01:20

Så dvs, hvis man som eneværende ejer og stifter af en virksomhed, kan man godt oprette et holdingselskab og derved i teorien have to selskaber, hvor det ene ejer det andet?

og hvis det forholder sig sådan, er dette så en udbredt måde at føre virksomhedsdrift på?  For i teorien, så kan det vel ikke betale sig som eneværende ejer af en virksomhed at oprette et holdingselskab for virksomheden, for hvis virksomheden går konkurs, så er du jo eneste investor, og derved den eneste der kan hæfte for gælden?

Eller er jeg helt gal på den?

Og for at starte et holdingselskab, er det så ifølge loven nøvendigt, at man har en driftsvirksomhed ved siden af, eller kan man sagtens starte et holdingselskab alene uden at have en virksomhed ved siden af?

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 08:43

DJB:
Så dvs, hvis man som eneværende ejer og stifter af en virksomhed, kan man godt oprette et holdingselskab og derved i teorien have to selskaber, hvor det ene ejer det andet?

Ja

DJB:
og hvis det forholder sig sådan, er dette så en udbredt måde at føre virksomhedsdrift på?  For i teorien, så kan det vel ikke betale sig som eneværende ejer af en virksomhed at oprette et holdingselskab for virksomheden, for hvis virksomheden går konkurs, så er du jo eneste investor, og derved den eneste der kan hæfte for gælden?

Ja det er udbredt og nu er formålet ikke kun at hindre hæftelse for gælden, men også at have en pengetank man kan investere fra. Når det er et selskab, så er det ikke dig, men virksomheden der hæfter.

DJB:
Og for at starte et holdingselskab, er det så ifølge loven nøvendigt, at man har en driftsvirksomhed ved siden af, eller kan man sagtens starte et holdingselskab alene uden at have en virksomhed ved siden af?

Det må man sikkert godt, men uden et driftsselskab, så har du jo ikke et sted at generere overskud som du kan flytte til holdingsselskabet.

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:56

Hej igen!

Ja...drift/holdingkonstruktionen er ofte brugt.

Hvis du stifter kontant, er det kun 1x125k, du skal bruge, for at oprette begge selskaber.

Hvis du indskyder aktiver(apportindskud-skattefri fra 01.01-30.06) i driftsselskabet, kan der efterfølgende laves

en skattefri anpartsombytning. Derved fåes du både et drifst og holdingselskab.

/peter

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 17:21

Okay, der kan man bare se.

Men er det så muligt at oprette et holdingselskab alene, uden at have et driftselskab ved siden af, men holdingselskabet istedet fungerer som "pengetank" for andre virksomheder, som skulle være interesserede?

F.eks. hvis jeg ville starte et holdingselskab (hvilket jeg ikke lige pt vil, for jeg ved ikke hvordan de fungerer tilsyneladende), og mit produkt ville være at tilbude små virksomheder at holde deres penge, så de selv slipper for at skulle oprette et holdingselskab. Altså i teorien, et holdingselskab som er tilknyttet flere små driftsvirksomheder som kunder - er dette lovligt?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:30

Hmmm..hvad ville du få ud af det?

Så er du indenfor bankvirksomhed.

/peter

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 14:36

Peter - Revisor:

/peter

Tænkte, hvis man var holdingselskab for et par driftselskaber, så kunne man tage imod et mindre beløb om året for at holde deres penge, og evt. investere deres beholdning mod at man får x% af afkastet f.eks..

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 15:06

DJB:

Peter - Revisor:

/peter

Tænkte, hvis man var holdingselskab for et par driftselskaber, så kunne man tage imod et mindre beløb om året for at holde deres penge, og evt. investere deres beholdning mod at man får x% af afkastet f.eks..

Det er jo ikke et holdinselskab mere så? Det er et investeringsselskab.

Fidusen med et holding selskab er jo at ejeren af virksomheden kan gemme pengene væk i et "privat" selskab (holdingselskabet) og hermed investere pengene i aktier, ejendomme, eller blot lade pengene stå til senere udbetaling. På denne måde er pengene væk fra driftselskabet, og dermed i sikkerhed for kreditorer...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:48

Ja..og tilmed skattefrit overført fra driftsselskabet.

/peter

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)