Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af virksomhed, der låner penge?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Mig og min bror, går med tanken om at starte en virksomhed, der låner penge ud til private 4000-10.000 kr. Det er de beløb, vi gerne vil starte ud med.

Da vi har gået og tænk på det længe nu, vil vi gerne springe ud det, hvis det kan lade sig gøre. Penge er dog ikke noget problemet, da vi har arvet et par millioner til sammen.

Vores spørgsmål lyder dog på om hvad vi skal være opmærksomme på? Er der en lov der siger hvor mange penge vi skal have på kontoen? Vi vil gerne oprette noget ala Vivus.dk

Hvis vi kommer så langt, vil vi selvfølgelig henvise os til professionele mennesker, så vi overholder alle regler.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Nyi:

Da vi har gået og tænk på det længe nu, vil vi gerne springe ud det, hvis det kan lade sig gøre. Penge er dog ikke noget problemet, da vi har arvet et par millioner til sammen.

Vores spørgsmål lyder dog på om hvad vi skal være opmærksomme på? Er der en lov der siger hvor mange penge vi skal have på kontoen? Vi vil gerne oprette noget ala Vivus.dk

Hvis vi kommer så langt, vil vi selvfølgelig henvise os til professionele mennesker, så vi overholder alle regler.

Det lyder meget som pengeinstitutvirksomhed. Så jeg vil nok starte med at "skimte" lov om finansiel virksomhed samt hvidvaskloven, dernæst har har finanstilsynet på sin hjemmeside adskillige vejledninger m.m. som omhandler mange af de lovgivningsmæssige ting i skal have på plads. Derefter skal i ansøge om lov til at drive udlånsvirksomhed.

Nu kender jeg ikke jeres forudsætninger for udlånsvirksomhed, men tror i skal have fundet en tidligere/nuværende bankmand som i kan få med fra starten. Der er mange branchespecifikke udfordringer som i skal have styr på, såsom; kreditgodkendelsesprocedurer, lånebetalingelser, lånestyringsværktøj, oplysningskrav til forbrugere m.m.

 

Hvad selve kapitalkravet til selskabskapitalen er ved jeg faktisk ikke. Men et par millioner i sammenhæng til at drive en professionel udlånsvirksomhed kan sikkert sagtens lade sig gøre, men i skal nok være forberedt på at jeres konkurrenter (ex. vivus) har langt flere penge at gøre godt med og en solid økonomisk backup.

Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror umiddelbart ikke et par milioner er nok. I nævner selv Vivus som eksempel. Vivus er litauisk og hedder i virkeligheden 4Finance. De havde i 2014 11 mio. kr. liggende i kontanter på bankbogen og debitorer for omkring 250 mio. og et underskud på ca. 15 mio. alt er vel og mærke i euro. Det er lidt hvad i er oppe imod. 

Som Jesper nævner bør i alliere jer med erfarne bankfolk og måske en økonom på sidelinjen til at regne lånepakker igennem. Jurister er nok heller ikke helt dumme. De typer mennesker er ret dyre i drift så det kan hurtig tømme jeres egenkapital i lønninger. 

Tilmeldt 19. Oct 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent Vestergaard Tlf. 42641482

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)