Helt enig - med tilføjelsen: Det er ikke én ud af 100 hjemmesideejere, der er i stand til at opbygge det nødvendige linknetværk, når vi taler om konkurrenceprægede områder. Og du har ret i, at rigtig mange markeder i Danmark er mikromarkeder i forhold til mere internationale. Vi der arbejder både nationalt og internationalt har så en lille ekstra fordel: Vi kan aktivere ganske betragtelige kræfter, hvis der virkelig skal linkes. Men ikke SÅ mange danske virksomheder vil betale det, det koster i den skala. Det er der så heldigvis mange udenfor landets grænser, der vil. Det er nærmest umuligt at tage ét element ud af SEO, men skal det gøres, er jeg enig i, at det er links. |
Og jeg er enig med din tilføjelse ;)
Jeg har kigget lidt på det bagvedliggende link-benarbejde for de højt placerede sider i konkurrence prægede brancher på det danske marked, og jeg må indrømme at nogle af dem vil vise sig at være lidt for grovkornede i fremtiden (tøj links gemt i bunden fra software sider osv, pseudo splogs etc).
Bliver spændende at se om søgemaskinerne bliver bedre til at analysere det danske sprog og devaluere sådanne links, og straffe siderne der putter de links op. Det tror jeg bare er et spørgsmål om tid.
Derudover tror jeg også vi bevæger os over i et helt andet kvalitetsparameter i takt med toolbar dataens udbredelse. Nemlig måling af antal besøgende og hvor lang tid de befinder sig på siderne (målingen er der, men implementering af data er nok et større projekt). Rent logisk er det godt parameter synes jeg, og jeg er af den overbevisning at det allerede spiller en rolle hos i hvert fald Google. Det kan selvfølgelig også manipuleres, men alt andet lige vil det gøre livet sværere for portal sider og manipulerede sider uden reelt indhold.
Kan man samtidig gå helt ned i detaljer og måle trafikken fra det enkelte link til target side, og profilen af den trafik, kan man nå et langt skridt mod bekæmpelsen af spam og linkmanipulering vil jeg mene.
Hmm, nu kom jeg vist ud på et sidespor - for meget kaffe og fredagseufori tror jeg..
God weekend.