Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Følger bank med ved salg af virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hola,

Hvis jeg køber et IVS selskab.. Så overtager jeg CVR-nummer osv.
Men overtager jeg også sælgers bank?

Hvis nu sælger har eks. Nordea og jeg har Danske Bank.
Hvis jeg så køber sælgers virksomhed, SKAL jeg så overføre til erhvervskonto i min egen bank, eller kan jeg vælge at beholde kundes nuværende bank?

Det hele er selvfølgelig baseret på at der ikke skal snakkes kassekredit og den slags.
Så det er mest et teoretisk spørgsmål.

På forhånd tak.

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra Birkerød
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 216
Fra  Perfect-Body Skrevet kl. 15:50

Jeg har ikke prøvet det, men jeg vil sige hvis bankkontoen tilhører virksomheden, følger den med ved salg.
Det er vidst kun i privatejede virksomheder at den ikke gøre.

Med venlig hilsen
Patrick Kronholm

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:54

Per Bendiksen | DEBEO.dk:

Hola,

Hvis jeg køber et IVS selskab.. Så overtager jeg CVR-nummer osv.
Men overtager jeg også sælgers bank?

Hvis nu sælger har eks. Nordea og jeg har Danske Bank.
Hvis jeg så køber sælgers virksomhed, SKAL jeg så overføre til erhvervskonto i min egen bank, eller kan jeg vælge at beholde kundes nuværende bank?

Det hele er selvfølgelig baseret på at der ikke skal snakkes kassekredit og den slags.
Så det er mest et teoretisk spørgsmål.

Hvis du overtager et IVS, gør du det jo enten ved køb af aktiverne eller køb af anparterne, hvilken metode tænker du på?

Ved køb af aktiverne følger bankkontoen som udgangspunkt ikke med, bankkontoen er knyttet til et givent CVR-nummer og forbliver i det tomme selskab.

Hvis du køber anparterne, jamen så er selve IVS'et stadig det samme, det vil sige også samme bankengagement. Dog kan der være andre problemstillinger forbundet hermed, hvis der er kautionsforpligtigelser knyttet til bankkontoen, så sælger skal lige sikre at han ikke hæfter for en evt. gæld i et selskab han ikke længere ejer.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 15:56

Hej

Bankens kunde er selskabet CVR nr xxx. Dvs. bankkontoen følger med. Noget andet er, at banken måske vælger at opsige engagementet, fordi der er sket udskiftning af de bagvedliggende ejere. ,,

Derudover har banken helt sikker personlig kaution ved ivs. Hvis jeg skulle sælge et ivs til en tredjemand, så vil jeg betinge salget af, at køber kan og vil overtage denne kaution, således at jeg slipper for denne kautionsforpligtelse.

Derudover så kan du jo selv vælge, når du kan tegne selskabet, at skifte bank.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47212
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Umiddelbart er det en aftalte mellem en bank og et IVS og alle aftaler følger med ved salg/køb MEN banker følger generelt med via autoupdate fra CVR i alle ejerskifter - og de kan jo til enhver tid opsige aftalen.

Bankaftaler er generelt ikke sådan nogen der er langtløbende, de kan opsiges med helt kort frist.

Man er derfor nødt til at være forberedt på at blive opsagt

Køb aldrig et brugt IVS hvis ikke det er indholdet du vil køre i princip helt uændret videre. Det kan koste underskudsfradrag og man kan få fat i skeletter i skabet. Et ny kan stiftes for 670 kr + evt stiftelseshjælp - 

John H

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 18:23

Rikke Wagenblast Sørensen:

Noget andet er, at banken måske vælger at opsige engagementet, fordi der er sket udskiftning af de bagvedliggende ejere.

Ja, det er jo en væsentlig faktor, må man sige.

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 23:48

Jeg er fuldkommen enig med John. 

Jeg vil altid kun købe aktiviteterne - og så starte et frisk selskab til formålet. Ellers kan man hænge på alt muligt, fx leasing kontrakter, som sælger måske liiiiige havde glemt at fortælle om :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)