Hej Aminoer. Jeg har læst lidt omkring beskatning af virksomheder generelt, men har svært ved at finde hoved og hale i junglen. Jeg har sonderet mig frem til, at hvis virksomheden (xxx) har et årligt overskud på 100.000 kr., når alle former for omkostninger er dækket, at der hefterefter vil blive trukket selskabsskat på 22%. Hvis jeg som ansat i virksomheden skal have løn, vil det så sige at jeg skal trække 39% (afhængig af bopæl) fra i skat, efter mit overskud i virksomheden er blevet beskattet med de 22%? Mit regnestykke ser altså derfor således ud: Har jeg forstået regnestykket rigtigt, eller skal det gøres anderledes for at fange det rigtige regnestykke? P.s. hvor kommer moms ind i billedet henne? Håber i kan hjælpe! |
Uh - du beskattes af dit overskud i en virksomhed som udgangspunkt - med ca 43% inkl am bidrag af alt over dit fradrag - uanset hvad du hæver. Du kan bruge VSO som er kompliceret men ender i samme skat når pengene er i din lomme -.
I et selskab, kan du tage løn - til samme ca 43% skat - og har du overskud derefter, så er skatten 22% selskabsskat for 2016
Moms er ikke del af udgift eller indtægt men lever sit eget liv - salgsmoms minus købsmoms
vh John Hannover