Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af Aps - negativ egenkapital, beskatning

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jul 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min mand og jeg ejer alle anparter i vores faelles Aps (etableret med anp kapital 250k ad to omgange), som vi oensker at saelge (har interesseret koeber). Vi taler om salg af HELE virksomheden, den er aktiv, saa der burde vaere mulighed for at den skattemaessige vaerdi af det samlede underskud (driftsoverskud de sidste tre aar) kan komme den fremtidige koeber tilgode. Virksomheden blev etableret i 2008, og vi har ikke vaeret ene-ejere hele tiden, men har ejet stoerre og mindre dele af virksomheden hele tiden (og altid majoriteten).

Beskatning ved salg

Hvordan beskattes vi af et evt. profitabelt salg af virksomheden: 1) skattefri fortjeneste paa alle de anparter vi har haft i mere end 3 aar; 2) skattefrit paa alle anparter uagtet om vi har ejet dem mindre end 3 aar; og hvis (1) - hvad er saa beskatningen paa profit fra anparter vi har ejet mindre end 3 aar? Eller er lovgivningen lavet om siden jeg laeste om noget med 3 aar som graensen for beskatning.....

Negativ egenkapital

Der har vaeret investeret betydeligt i opbygningen af virksomheden (bl.a. supply chains, vi er fair tradere), deraf bl.a. den negative egenkapital paa trods af driftsoverskud de senere aar. Er der noget ved den negative egenkapital i sig selv, der forhindrer os i at saelge virksomheden (bortset fra at koeber naeppe finder det et plus)?

Vaerdi af skattemaessigt fradrag/underskud

Nogen tommelfingerregel for hvordan man typisk vaerdisaetter dette??

- og er der andre ting, I derude ved af erfaring, man skal vaere meget opmaerksom paa for ikke at braende nallerne ved salg af Aps?

Paa forhaand tak til dem, der gider hjaelpe - much appreciated.

Mette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47167
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07

Forudsætning for at køber kan udnytte underskud er, at virksomheden overordnet drives helt uændret videre, overtages som den er med kreditorer osv og forsættes

Tab på unoterede aktier kan fratrækkes i aktieindkomsten uanset ejertid.

Hvis aktieindkomsten derved går i minus, så beregnes en negativ skat af aktieindkomsten, Værdien af det fradrag er så 27% op til 50.600 for 2016 (49.900 i år) og dobbelt op for ægtefæller, og 42% derudover, Denne værdi fratrækkes i slutskatten.  

Eneste med 3 år jeg lige kan se er, at tab på unoterede aktier, ejet i mindre end tre år, der er opstået før den 1. januar 2006, som hovedregel kan fradrages i udbytter, gevinster og afståelsessummer konstateret den 1. januar 2006 eller senere i både børsnoterede og unoterede aktier (uanset aktiernes ejertid).

I jeres tilfælde vil det vel, som jeg læser dig betyde helt enkelt, at I tager jeres anskaffelsessum - var det 250.000 kr i indskudskapital ialt - og trækker fra salgssummen - og er salgssum mere end anskaffelsessum, så er det af med skat på de 27/42% - og er den mindre, så er det fradrag med skatteværdien 27/42% på tabet

I kan lige vente og se om andre byder ind hvis jeg har misset noget i spørgsmålet

Prisen vil jo altid være det som køber vil betale - Det kunne være f.eks. 5 gange det driftsoverskud I kan dokumentere som, alt andet lige kan forventes fremover - svarende til 20% forretning for køber - reguleret for evt negativ EK, gæld, aktivers værdier osv - I kan jo lade en revisor rådgive jeg konkret ud fra regnskaber

Der er ikke så meget at "brænde" nallerne på i salg af anparter - ud over hvis I har personlige kautioner der skal aflyses og så selvsagt, ud over, at I loyalt i forhold til sælger skal oplyse alt ærligt, og formentlig indgå aftale om, at I ikke i en overskuelig fremtid, går ind i samme branche

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jul 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:43

Kaere John

Mange tak for hurtigt svar.

Mht de tre aar er det noget, jeg har haft med mig fra firmaets begyndelse (diskussioner med advokater og revisorer), lagret i den mere rodede del af min hukommelse og som jeg - maaske - fandt lidt belaeg for fx. i dette: "Som nævnt kort ovenfor vil stort alle former for afståelse af erhvervsvirksomheder og aktiver medføre beskatning af sælger. Den eneste væsentlige undtagelse er selskabers salg af aktier efter mere end 3 års ejertid" skrevet af Lars Wøldike, BDO ScanRevision i Boersen - Ledelse (uden dato). Men maaske kun hvis det er SELSKABER, der saelger, ikke private ejere??

Jeg tager ogsaa dit svar for en implicit enighed i, at der ikke formelt er noget til hinder for at saelge med negativ egenkapital (ift E&S m.m.).

Igen mange tak for fyldestgoerende og hurtigt svar.

Mange venlige hilsner

Mette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47167
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:13

Vinqvist:
Jeg tager ogsaa dit svar for en implicit enighed i, at der ikke formelt er noget til hinder for at saelge med negativ egenkapital (ift E&S m.m.)
intet i vejen for det- Det er klart, at køber jo går ind i det samme ansvar som I har idag, for at sikre kapitalberedskabet og at en negativ egnkapital jo stiller krav til generalforsamling og stillingtagen til fremtiden osv - men der er ikke noget i vejen for at sælge med negativ egenkapital

Det med 3 års reglen lyder som selskabers salg af aktier ja, og blev vist afskaffet med forårspakken 2010 også

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)