Jeg mener, at være faldet over en udregningsmetode/formel herinde på et tidspunkt til, at udregne prisen på en virksomhed ved salg, men kan selvfølgelig ikke finde den igen :(
Nogen der kender til den, og har lyst til, at dele den med mig?
Hvis du søger på "Goodwill" kommer der flere tråde som kan kaste lidt lys (eller skygge) over emnet.
Når jeg skriver skygge, er det fordi der ikke er en endegyldig metode til udregning af goodwill. I nogle brancher beregnes den ud fra det potensiale virksomheden kan blive drevet frem til med ny ledelse, mere udvikling osv (f.eks. Skype) i andre brancher er det en simpel model ud fra seneste års regnskab.
Der er vel nogenlunde ligeså mange regler som undtagelser, for hvad en virksomhed er værd - og hvad den kan sælges for (hvilket ikke nødvendigvis er det samme)
Nogle virksomhedstyper er f.eks. meget afhængige af dem der har åbnet dem og driver dem - som eksempelvis en mindre konsulentvirksomhed, eller anden virksomhed hvor produktet i meget høj grad er personerne bag. Når de forsvinder forsvinder de fleste værdier også.
I den anden ende af skalaen har vi gentagne gange set eksempler på, hvordan potentialet i en virksomhed har gjort den meget mere værd en de sædvanlige regnemodeller ellers skulle berettige. Mest kendte nyere eksempel er nok Skype, der fik flere milliarder, for en forretning med en ret lille omsætning og så vidt jeg husker intet driftoverskud.
Der er vel nogenlunde ligeså mange regler som undtagelser, for hvad en virksomhed er værd - og hvad den kan sælges for (hvilket ikke nødvendigvis er det samme)
Nogle virksomhedstyper er f.eks. meget afhængige af dem der har åbnet dem og driver dem - som eksempelvis en mindre konsulentvirksomhed, eller anden virksomhed hvor produktet i meget høj grad er personerne bag. Når de forsvinder forsvinder de fleste værdier også.
I den anden ende af skalaen har vi gentagne gange set eksempler på, hvordan potentialet i en virksomhed har gjort den meget mere værd en de sædvanlige regnemodeller ellers skulle berettige. Mest kendte nyere eksempel er nok Skype, der fik flere milliarder, for en forretning med en ret lille omsætning og så vidt jeg husker intet driftoverskud.
Ja helt sikkert. Men det er nu meget rart at have nogle modeller at gå ud fra. Kasper har lovet at lave nogle flere modeller, så har man lidt at vælge imellem.
Jeg har ellers ventet længe på dem, men nu besluttede jeg mig for at oprette en profil og spørge efter dem. Nå men du bestemmer tempoet, det var også udelukkende af ren nysgerriged at jeg ville kigge på dem.
Hvordan lægger man i øvrigt sit billede ind på sin profil, det kan jeg godt nok ikke gennemskue. Er der nogen der kan hjælpe?