Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vurdering af mit eksamensprojekt - Design af en kaffemaskine

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kennet

Tak for dine kommentarer :)

Ja, håndtaget er til disksussion - jeg har dog også lavet et andet konventionelt håndtag, som eventuelt kan bruges istedetfor.

Og, ja, det tager et stykke tid. I mit forsøg tog det ca. 15-20 min at fordampe en liter vand. Det er bagsiden ved denne maskine. Men man får tilgengæld noget vand der er fri for kalk, som er prisværdigt når man laver god kaffe.

Mine sidenoter kom tilsyneladende ikke med i PDF'en. Jeg fatter ikke rigtigt hvorfor - nok noget med Word >< InDesign - og noget med, at jeg simpelthen ikke opdagede det til allersidst. Det er faktisk en kæmpe fejl, som jeg nok skal få et hak i tuden over.

Og, ja, der står 2016 - jeg er en total torsk. Rapporten er fra 2015, men jeg skal til eksamen i 2016 - så måske har jeg fået lidt for meget kaffe da jeg skrev det :)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Virkelig fedt projekt! Det virker rigtigt gennemarbejdet, og der er tydeligvis lagt en del tanker i det!

Jeg elsker kaffe, og har 5 kaffebryggere af forskellige typer derhjemme. Jeg elsker at prøve nye bønner og nye måder at brygge på, så jeg synes at dit projekt er rigtigt spændende. Jeg tror aldrig at jeg har set en løsning som din med opvarmning af vandet. 

Et par ting står lidt uklart for mig. Jeg går ud fra at man fjerner filteret inden man begynder at hælde kaffen ud, men det står ikke helt klart hvor nemt det er. Det ser ud til at være meget integreret i tragten. Umiddelbart ser det ud som om det er en meget lille mængde kaffe der bliver produceret - er det bare et par kopper? Og endelig, hvis det tager 15-20 min. at brygge kaffen, forbliver temperaturen på den bryggede kaffe så varm nok under hele bryggeprocessen? 

Jeg kan faktisk godt se ideen med håndtaget. Normalt vrider man jo håndledet en del på en alm. kaffekande når man når mere end halvvejs gennem kaffen. Jeg synes at det er meget cool med det håndtag.

Hvis jeg skulle købe sådan en brygger, ville jeg helt klart være interesseret i en specialdesignet "kogeplade" til den.

Held og lykke med det flotte projekt!

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten

Tak for respons!

Det er faktisk hensigten, at man ikke behøver at fjerne filteret, da kaffen løber forbi og ud i tuden. Desuden virker filteret og tragten som en slags 'prop', der holder på varmen (og derudover er filteret, der er lavet i stål, sikker meget varmt når kaffen er færdig).

Mht. varmen, så holder vanddampen omkring den indre kolbe kaffen varm. Og endelig - da det er en kolbe inde i en kolbe, vil den ydre kolbe isolere lidt - den bliver en slags thermokandeeffekt (til en vis grad kun, dog, da der er 'hul' ud til omgivelserne via tuden.

Man kunne lave denne kaffemaskine i hvilken som helst størrelse - men jeg har lagt mig fast på en 'håndtér-bar' størrelse, som kan indeholde ca 600ml færdigbrygget kaffe - så det er ikke en maskine man skal brygge til et helt selskab på, men hvis man er et par stykker eller tre Smile

Mit store problem i dette projekt er, at jeg gerne ville have printet en 3D-model af ihvertfald dele af kanden. Men jeg har netop fået afslag på en legatansøgning til formålet - så jeg har desværre ikke råd. Det ville ellers kunne forklare en del af de spørgsmål til eksamen. Så jeg arbejder på at lave nogle renderinger i stedet for.

Men jeg er superglad for alle de spørgsmål og overvejelser. Dem vil censor jo helt sikkert også have - og jeg skal jo kunne svare på dem Smile

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)