Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg trække et trailerkort fra?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Greve
Tilmeldt 20. Sep 12
Indlæg ialt: 146
Fra  Festgear Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino bruger. 

Jeg har en lille varebil som jeg bruger privat og har en erhverv trailer som jeg kan trække den med uden at skulle bruge trailerkort. 

Men jeg har også en varevogn hvor jeg skal bruge trailerkort hvis jeg vil køre med den størrelse trailer.

Mit spørgmål er kan jeg trække trailerkortet fra i firmaet, da det jo kun skal bruges i firmaet ?

Da jeg var ansat i et firma kan jeg huske at jeg blev tilbudt et kørekort når jeg blev 18. Men der er sikkert forskel fra ansat til ejer?  

Jeg har prøvet og søge på Amino men der kommer forskellige meninger frem om det. 


På forhånd tak

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cristian Ryborg:

Men jeg har også en varevogn hvor jeg skal bruge trailerkort hvis jeg vil køre med den størrelse trailer.

Mit spørgmål er kan jeg trække trailerkortet fra i firmaet, da det jo kun skal bruges i firmaet ?

Der er mulighed for fradrag, hvis der er var en direkte tilknytning mellem udgiften og indkomsterhvervelsen. Det vil der jo være, hvis trailerkortet alene er erhvervet med henblik på brug i din virksomhed.

At du oplever meningerne som delte skyldes at tilknytningen mellem en udgifts og indkomsterhvervelsen kan være forskellig fra situation til situation. 

Fra Greve
Tilmeldt 20. Sep 12
Indlæg ialt: 146
Fra  Festgear Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtig svar begge to. :) 

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det en enkeltmandsvirksomhed du har? Som udgangspunkt kan du ikke som ejer af virksomheden opnå fradrag for kurser eller uddannelse, som bringer dig nye kompetencer. Du kan kun opnå fradrag for kurser, som vedligeholder dine nuværende kompetencer jf. statsskattelovens § 6. Et trailerkørekort vil derfor, efter min mening, ikke være fradragsberettiget.

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Schmidt:
, som vedligeholder dine nuværende kompetencer jf. statsskattelovens § 6

Hvordan kommer du til den konklusion baseret på statsskattelovens § 6. Konklusionen baseret på § 6 bør netop tale for fradrag, da udgiften jo netop afholdes for at "erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten".....

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Netop fordi jeg mener et trailerkørekort ikke er erhverve sikre og vedligeholde indkomsten. Der findes flere domme fra LSR som taler både for og imod, men hvor SKAT som udgangspunkt altid har sagt, at udgiften ikke har været fradragsberettiget. Det er selvfølgelig altid en individuel vurdering, men i dette tilfælde - hvor trådstarter har en mindre enkelmandsvirksomhed på sin privatadresse, og i øvrigt har en anden bil som benyttes privat, hvor traileren også benyttes på - så er jeg stort set ikke i tvivl om afgørelsen :-)

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Fra Greve
Tilmeldt 20. Sep 12
Indlæg ialt: 146
Fra  Festgear Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har udvidet og blev derfor også nød til at købe en stor varevogn - for at køre i varevognen med trailer bliver jeg nød til at have et trailerkort. ellers kan jeg ikke køre rundt med de produkter jeg har udvidet med.

Jeg køre ikke rundt med traileren privat men bruger min privat bil til erhverv kørsel med traileren. Og det må jeg godt da min vogntog ikke overstiger 3500 total. 

Men for at køre med de nye produkter bliver jeg nød til at køre i varevogn med traileren på . 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Schmidt:
Der findes flere domme fra LSR som taler både for og imod, men hvor SKAT som udgangspunkt altid har sagt, at udgiften ikke har været fradragsberettiget.

Ja udgangspunktet er normalt i de fleste sager at SKAT ikke har ment, at en omkostning er fradragsberettiget. Hvis de var enige er der ingen sag. Wink

Når det så sagt er jeg enig med dig i at der er flere afgørelser, som trækker i begge retning.  En klassisk afgørelse er TfS 1997.513LSR, som jeg mener rammer ganske godt til den nuværende problemstilling.

"Landsskatteretten bemærkede, at i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kunne udgifter, som i årets løb var anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger, fra drages. Der skulle således foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Dette krævede, dels at udgiftsafholdelsen lå inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kunne karakteriseres som en privatudgift, som var indkomstopgørelsen uvedkommende.

Retten fandt efter det oplyste, at erhvervelsen af stort kørekort i nærværende sag ikke kunne anses afholdt med henblik på at tilgodese private behov. Der var herved henset til, at erhvervelsen var sket i forbindelse med erhvervelsen af en ny bil, der efter det oplyste udelukkende var anvendt erhvervsmæssig, hvilket skattemyndighederne ved afgørelsen heller ikke havde rejst tvivl om, idet ansættelsen hverken hel eller delvis var begrundet i privat anvendelse af bilen."

Med fed de elementer, som jeg mener kan overføres til trådstarters situation, som den er fremlagt her - og dermed også hvor jeg mener, at der er fradrag.

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender udemærket dyrelægedommen, og det var bl.a. den jeg hentydede til. Men det ændre ikke på min argumentation, da forudsætninger i denne er nogle helt andre. I den pågældende sag lagde LSR især vægt på det direkte tilknytning til dyrlægens indkomsterhvervelse. Hvor jeg antager Cristian er alm. lønmodtager ved siden af sit erhverv mv. Desuden som nævnt, holder traileren på privatadressen - og kunne som udgangspunkt lige så godt benyttes privat. Den dom er nærmere et særtilfælde - og sjovt nok fra 1997.. Du får svært ved at finde nogle fra nyere tid. 

Reglerne er ikke jo anderledes end for uddanelse og kurser generelt, hvor formålet med at deltage i kurset skal være at vedligeholde og ajourføre sin faglige viden og uddannelse. I så fald ville stort set alt uddannelse jo pludselig blive fradragsberettiget.. arrr Smile Men er trådstarter fortsat i tvivl, anbefaler jeg han søger SKAT om et bindende svar. 

God jul til jer begge.

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)