Med hensyn til konto. Jeg læser det som trådstarter allerede har et selskab, der er stiftet. I så fald er det et lovrav at tilknytte en nem-konto. Da det er et lovkrav, gælder samme regler som for en privat person: Findes der ikke en nem-konto må banken ikke sige nej! Det gør de fleste nok alligevel, derfor flg. procedure: Ansøg skriftligt om en lovpligtig konto til dit selskab. Får du afslag, skal du sikre dig skriftligt afslag med begrundelse. Banken må nemlig ikke bruge en RKI registrering som begrundelse for afslag. Når du har fået dit afslg på skrift, klager du til finanstilsynet over afgørelsen. Skriftligt! Banken må, såfremt finanstilsynet irettesætter dem, ikke blot finde på en ny begrundelse. Naurligvis ikke det bedste grundlag for et samarbejde med en bank, og når du får mulighed for det skal du nok skifte. Jeg har selv været turen halvt igennem. For da jeg bad min bank om skriftligt afslag, og gjorde dem opmærksom på at jeg iflg. en samtale med finanstilsynet havde krav på et skriftligt afslag, gik der 2 dage. I stedet for afslag fik jeg en konto ;) Dog er forholdet til banken anstrengt, og der bliver ikke givet ved dørene, men det kan jeg leve med... |
desværre forkert - Banken må ikke nægte en personlig nemKonto hvis en person ikke har en sådan i forvejen, men de må bestemt nægte at tilknytte CVR nummer til den som jo er et krav. De må godt forbyde en at bruge en personlig konto til nogen form for erhverv, og det er der til med dom forKenneth Pihl:I så fald er det et lovrav at tilknytte en nem-konto. Da det er et lovkrav, gælder samme regler som for en privat person: Findes der ikke en nem-konto må banken ikke sige nej! Det gør de fleste nok alligevel, derfor flg. procedure:
Ansøg skriftligt om en lovpligtig konto til dit selskab. Får du afslag, skal du sikre dig skriftligt afslag med begrundelse. Banken må nemlig ikke bruge en RKI registrering som begrundelse for afslag.
Jeg har gennemgået erhvervskonto og personlig her i dette link http://johnhannover.blogspot.dk/2013/08/erhvervskonto-contra-privat.html - Man kan naturligvis sagtens være heldig at en bankmand ikke kender reglerne, men her er link til ex på dom´- alle pengeintistutter må nægte CVR og brug af konto til erhverv og lukke kunden uden hvis denne alligevel bruger konto til erhverv - http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/da/soeg-i-afgoerelser/vis-en-afgoerelse?VerdictId=984a28c8-223c-49d7-8b2e-e4294f90e943 Dommen sagde:
Det forhold, at et pengeinstitut ifølge bekendtgørelse nr. 928 af 28. juni 2013 om god skik for finansielle virksomheder § 20 som udgangspunkt har pligt til at oprette en almindelig indlånskonto medfører ikke, at pengeinstituttet har pligt til at oprette en erhvervskonto, eller at det skal accepteres, at en privat konto også anvendes til erhvervsmæssige formål.