Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger en ærlig person til at stå som direktør for mit ApS, idet jeg selv er i RKI.

Side 5 ud af 8 (78 indlæg)
Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med hensyn til konto.

Jeg læser det som trådstarter allerede har et selskab, der er stiftet.

I så fald er det et lovrav at tilknytte en nem-konto. Da det er et lovkrav, gælder samme regler som for en privat person: Findes der ikke en nem-konto må banken ikke sige nej! Det gør de fleste nok alligevel, derfor flg. procedure:

Ansøg skriftligt om en lovpligtig konto til dit selskab. Får du afslag, skal du sikre dig skriftligt afslag med begrundelse. Banken må nemlig ikke bruge en RKI registrering som begrundelse for afslag.

Når du har fået dit afslg på skrift, klager du til finanstilsynet over afgørelsen. Skriftligt!
I din klage skal du henvise til afslaget, hvor du gør opmærksom på at du mener afslaget er givet på et ulovligt grundlag.

Banken må, såfremt finanstilsynet irettesætter dem, ikke blot finde på en ny begrundelse.

Naurligvis ikke det bedste grundlag for et samarbejde med en bank, og når du får mulighed for det skal du nok skifte. 

Jeg har selv været turen halvt igennem. For da jeg bad min bank om skriftligt afslag, og gjorde dem opmærksom på at jeg iflg. en samtale med finanstilsynet havde krav på et skriftligt afslag, gik der 2 dage. I stedet for afslag fik jeg en konto ;)

Dog er forholdet til banken anstrengt, og der bliver ikke givet ved dørene, men det kan jeg leve med...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30

Kenneth Pihl:

I så fald er det et lovrav at tilknytte en nem-konto. Da det er et lovkrav, gælder samme regler som for en privat person: Findes der ikke en nem-konto må banken ikke sige nej! Det gør de fleste nok alligevel, derfor flg. procedure:

Ansøg skriftligt om en lovpligtig konto til dit selskab. Får du afslag, skal du sikre dig skriftligt afslag med begrundelse. Banken må nemlig ikke bruge en RKI registrering som begrundelse for afslag.

desværre forkert - Banken må ikke nægte en personlig nemKonto hvis en person ikke har en sådan i forvejen, men de må bestemt nægte at tilknytte CVR nummer til den som jo er et krav. De må godt forbyde en at bruge en personlig konto til nogen form for erhverv, og det er der til med dom for 

Jeg har gennemgået erhvervskonto og personlig her i dette link http://johnhannover.blogspot.dk/2013/08/erhvervskonto-contra-privat.html - Man kan naturligvis sagtens være heldig at en bankmand ikke kender reglerne, men her er link til ex på dom´- alle pengeintistutter må nægte CVR og brug af konto til erhverv og lukke kunden uden hvis denne alligevel bruger konto til erhverv - http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/da/soeg-i-afgoerelser/vis-en-afgoerelse?VerdictId=984a28c8-223c-49d7-8b2e-e4294f90e943 Dommen sagde:

Det forhold, at et pengeinstitut ifølge bekendtgørelse nr. 928 af 28. juni 2013 om god skik for finansielle virksomheder § 20 som udgangspunkt har pligt til at oprette en almindelig indlånskonto medfører ikke, at pengeinstituttet har pligt til at oprette en erhvervskonto, eller at det skal accepteres, at en privat konto også anvendes til erhvervsmæssige formål.

Ankenævnet finder derfor ikke grundlag for at pålægge Danske Bank at oprette en erhvervskonto til klageren eller at acceptere, at klageren benytter den private konto til erhvervsmæssig brug.
Såfremt klageren uanset Danske Banks meddelelse om, at fortsat erhvervsmæssig brug af den private konto ikke vil blive accepteret, fortsætter hermed, vil Ankenævnet anse en opsigelse af kundeforholdet for berettiget.
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Skrevet kl. 19:43

Dommen er fra 2013 kan jeg se. Min henvendelse var i 2011.

Og det er ganske korrekt banken kan forbyde dig at bruge din personlige konto til erhverv, det er nu også forbudt ifl. loven når vi taler om selskaber.

Derfor formoder jeg dommen dækker over en person med enkeltmandsfirma.

Et selskab er en juridisk selvstændig enhed og SKAL . på lige fod med en privat person - have en nem konto.

I mit eget tilfælde var der ikke tale om en bankansat der ikke kendte loven (eller, det kan naturligvis god være han ikke gør, skal jeg ikke kunne udtale mig om). Før jeg henvendte mig til banken for at gøre opmærksom på jeg ville klage, havde jeg talt med finanstilsynet. Fremgangmåden kom som anbefaling fra dem, det samme gjorde ordlyden jeg skulle give til banken.

Men som sagt, det var i 2011, så ved ikke om der er kommet ændringer siden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:51

Kenneth Pihl:
Et selskab er en juridisk selvstændig enhed og SKAL . på lige fod med en privat person - have en nem konto.
Der findes med garanti ingen regel om at banker skal stille erhvervskonti til rådighed. Den er oppe ofte - men banker er private virksomheder og vælger helt selv kunder og betingelser - lige bortset fra EN NemKonti til en privat - så godt må være uden netbank og med hævekort. Eneste "undskyldning" for at nægte en det, er hvis man har optrådt "voldelige" eller truende.

Erhverv vælger de 100% frit om de vil gøre forretning med helt som de må nægte private at bruge konto til erhverv. Det ER et problem for mange, som her, for JA det er krav man skal ha en sådan konto, men NEJ man har ikke krav på at få det i banken. Sagen har været helt oppe i flere partier, men ræsonnement er, at man ikke kan tvinge en bank til erhverv, som jo giver helt anden risiko end personlig konto, også uden lån. Om risiko mere her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/05/hvorfor-er-erhvervskonto-ofte-dyrere.html noget mange overser - og tror, uden lån er det da helt tosset at banken ikke stiller op.

Det er muligt at den med at kunne kræve tilknytning af CVR til en personlig ikke galt (eller der ikke var dom for ikke galt) i 2011, for ja, dommen er fra 13. Det lyder helt korrekt

vh John Hannover

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Skrevet kl. 20:06

Fine og nyttige links, læser med stor interesse.

Jeg bøjer mig så ærbødigt i støvet :) må være forældede oplyninger jeg ligger inde med, fra min olpevelse i 2011.

Hvad er muligheden så for en udenlandsk konto, Mener jeg fik at vide en gang at virksomheden ikke behøver dansk konto. Men en udenlandsk konto kan jo ikke registreres som nem-konto, som loven jo kræver man har?

Fra E-43894 camarles Tarragona Provisn, Soanien
Tilmeldt 7. Jul 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 20:08
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Helt uenig jeg brude vel nok vide.  Efter  salg har nye ejere i mindst et tilfälde. BEGGE TILFÄLDE KOM I FORBINDELSE MED BYGGKRISER,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13

Kenneth Pihl:
Mener jeg fik at vide en gang at virksomheden ikke behøver dansk konto. Men en udenlandsk konto kan jo ikke registreres som nem-konto, som loven jo kræver man har?
jo det kan den faktisk. Lidt mere besværligt men udenlandske banker kan sagtens knytte en konto til som nemKonto og en del ved også præcist hvordan. Det er dog nok svært at få en udenlandsk konto i dag, uden man er i landet og med begrundelser - hvidvaskregler osv - og de checker givet så også RKI vil jeg formode - vil de -. så kan de absolut lave nemKonto tilknytning i DK . Den her er vist bare for private, men det er helt samme for erhverv http://www.nemkonto.dk/da/Borger/NemKonto-for-borgere/NemKonto-i-udlandet 

vh John Hannover

Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Mester.dk Skrevet kl. 08:58

Hvad er begrundelsen fra bankernes side om ikke  at oprette en erhvervskonto uden kredit ?  Som jeg ser det,  er det da en risiko fri gebyr generator de tilbyder uden nogen egentlig risiko. 

Fra E-43894 camarles Tarragona Provisn, Soanien
Tilmeldt 7. Jul 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 10:18
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er kun delvis enig med dig!

Ordet risikovillig kapital er jo netop for at risikere og nye ideer er ofte risikabelt - men hvis man ikke pröver og risikerer selv ofte sammen med andre – kommer man ikke videre – og forretningslivet ville ikke väre som det er I dag / dynamisk.

Men man risikerer man at hänge paa hele gälden selv og det er nödvendigvis ikke fair

Men sidder man som "udlejningsfirma for paraplyer"  maa man risikere at det bliver bläst og regnvejr.

Mange ogsaa her paa Amino har nemt ved at kritisere nok fordi de aldrig har risikeret eller fordi de har väret heldige - men ogsaa for at promovere sig selv og delvis lever af af raadgive - ikke risikere og saa kritisere andre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37

MarkusK:

Hvad er begrundelsen fra bankernes side om ikke  at oprette en erhvervskonto uden kredit ?  Som jeg ser det,  er det da en risiko fri gebyr generator de tilbyder uden nogen egentlig risiko. 

helt galt. Erhvervskonti giver mange former for risiko, ex returvarer, hvor sælger hæver fra konto og bank skal medvirke til penge retur til kunden, fejloverførsler + det koster i høj grad at drive transaktioner, jo flere jo mere - Uden andet regner forbrugerorg. mybanker ca 1500 om året i ren omk.

De fleste kan jo sagtens få erhvervskonto, bare de vil betale. Der snoren ofte knækker er, hvis folk står i RKI i forvejen eller banken ikke tror på projektet, og  selskabet er stiftet f.eks. som et IVS med 1 kr som indikerer, at ejeren vil tage risiko på 1 kr i sit projekt - og den mangel på tillid fra ejer til ejer selv, ses negativt. Men uha der er risiko Mere om risiko her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/05/hvorfor-er-erhvervskonto-ofte-dyrere.html 

vh John Hannover

Side 5 ud af 8 (78 indlæg)