Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beregner jeg hvor meget et indkøb til virksomheden koster mig netto?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Daphne Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Har privat enkeltmandsvirksomhed og vil gerne vide hvad et indkøb på 11305 kr. ex moms vil koste mig, når skattefradrag er regnet med. Altså hvor mange færre penge vil jeg ha i hænderne? Er det bare så enkelt som at trække de 40 % som min trækprocent er fra beløbet?

Mvh Maja.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01

Nej - du kan ikke helt regne sådan - for du arbejder vel for pengene og det enkle er

Indtægter uden moms - minus udgifter uden moms = overskud som du skal betale samlet ca 43% skat af inkl. am bidrag

Du får jo ikke ligefrem penge i mellem hænderne ved at købe en ting - skat giver dig ikke penge retur - du skal bare ikke betale skat af andet end indtægter minus udgifter - til gengæld skal formålet være, at få overskud, ellers kan skat forkaste underskud.

Du vil derfor skulle forvente, i alle fald på sigt, samlet at betale skat i din virksomhed = skulle af med penge ud over de som de ting du køber koster i virksomheden - da du forhåbentligt har indtægter til at imødegå udgifterne med.

Dertil kommer så, at ikke alt i denne verden er fradrag. At aktivet skal være for virksomheden er vel klart, men f.eks varer giver ikke fradrag - de har samme værdi som penge i bank - så du skal forstå lidt om hvordan et regnskab hænger sammen -

Brug et regnskabsprogram f.eks www.dinero.dk og forstå lidt mere skat og moms i enkeltmandsvirksomhed i http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html  som let læst forklarer om virksomhedsformen og skat, moms + en masse andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Daphne Skrevet kl. 11:20

Hej John. Tak for svar.

Måske har jeg formuleret mit spørgsmål forkert. Jeg ved godt at jeg ikke får penge for at købe noget, og jeg håber da også at kunne præstere et pænt overskud, om end det måske ikke sker i år, så i hvert fald næste år. Men set fra min privat økonomis side kan det være nødvendigt at vurdere et indkøb ud fra hvad det koster mig, når man har regnet skat med. Så som jeg forstår er det ca. 57 % af beløbet uden moms. Og der er tale om en maskine udelukkende til brug i virksomheden.

Jeg bruger allerede Dinero, det går rimeligt.

Go jul og hilsner Maja :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49

korrekt forstået

god vind i 2016  John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)