Hej
Jeg står i denne situation, at jeg er uenig med min partner, og har nærmest os slutningen på partnerskabet. Vi har mange uenigheder med mht. pris osv, og kommer derfor ikke rigtig videre. Jeg har selv startet hele konceptet op, og han kom med, da jeg havde mangel på kapital.. Som sagt står vi nu i den situation, at jeg gerne vil købe ham ud, da jeg i forvejen kører den daglige drift, men da vi er i uenigheder truer han med at lade det gå konkurs. Kan dette lade sig gøre uden min accept, og hvilke muligheder har jeg for at køre det videre, hvis han bestemmer sig for at gøre dette. Eller hvis han evt. bestemmer sig for at sælge hans del til en 3. part til en mindre pris end den jeg har tilbudt.
jeg gerne vil købe ham ud, da jeg i forvejen kører den daglige drift, men da vi er i uenigheder truer han med at lade det gå konkurs.
det har han jo dels ikke noget ud af, hvis han i stedet kunne få penge for sine anparter. Du må vel se om ikke du kan finde en pris der er fair
burdur:
Kan dette lade sig gøre uden min accept,
Sådan bare at melde et selskab konkurs koster penge - sikkerhedsstillelse, og det kan du sikkert regne med han ikke vil. Man skal være kreditor - eller indehaver for at konkursanmelde - så afhængig af jeres aftale og vedtægter kan han måske teoretisk, men det tror jeg ikke han gør.
Hvis selskabet konkusanmeldes - så vil du blive låst - men hvis ikke økonomien peger på konkurs, så ville jeg ikke frygte det
burdur:
Eller hvis han evt. bestemmer sig for at sælge hans del til en 3. part til en mindre pris end den jeg har tilbudt
ja så kan han jo det - det er ham frit hvem han vil sælge til, men han skal jo finde en køber -
Det som sikkert i høj grad mangler mellem jer, er en ejeraftale som netop regulerer den type uenighed og slagsmål - og peger på vej ud - via regler og evt en person der kan mægle og måske tilmed skære igennem - efter aftalen Sådan en aftale ville også typisk sige noget om forkøbsret fra andre ejere hvis nogen vil ud - og så kunne han ikke sælge til lavere pris, hvis det var korrekt udformet
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det som sikkert i høj grad mangler mellem jer, er en ejeraftale som netop regulerer den type uenighed og slagsmål - og peger på vej ud - via regler og evt en person der kan mægle og måske tilmed skære igennem - efter aftalen Sådan en aftale ville også typisk sige noget om forkøbsret fra andre ejere hvis nogen vil ud - og så kunne han ikke sælge til lavere pris, hvis det var korrekt udformet
vh John Hannover
Jeg står lidt i samme situation med mit ApS, vil man på nogen måde kunne købe ham ud hvis han ikke selv ønsker det?
Jeg står lidt i samme situation med mit ApS, vil man på nogen måde kunne købe ham ud hvis han ikke selv ønsker det?
nej ikke hvis ikke I har en sådan aftale i alm delt unoteret selskab - Det er der man skal ha en ejeraftale, hvor noget sådan kan aftales - eller hvor en mægler kan gå ind og hjælpe med en løsning - eller med prisfastsættelse og overtagelse, men basalt set kan man ikke tvinge ham til at sælge nej
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER