Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af anparter til kurs 0 muligt?

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Spørgsmålet er så om kurs 0 ikke er udtryk for en gave og dermed ikke et salg...... Her er der ikke tale om at der forligger en modydelse.

ApS'et mit holding skal træde ud af, kunne i princippet godt levere en modydelse svarende til værdien. 
Men... mit holding selskab sælger vel anparterne til anpartshaverne.

Det giver en fortjeneste til mit holding, som så vælger at bruge denne fortjeneste på en modydelse i ApS'et det træder ud af. Så går kabalen vel op for mit vedkommende, men ApS'et har ingen udgift haft - kun en indtægt, hvilket det så skal svare skat af. Er jeg forkert på den? Kan jeg sælge anparterne til ApS'et og ikke anpartshaverne?

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan ikke gennemskue, hvorfor der skulle være en forskel mellem den situation, at du personligt overdrager dine anparter til de øvrige anpartshavere til kurs 0 fra den situation, at dit holdingselskab gør det samme - I den konkrete situation, hvor selskabets interne værdi synes at være 50.000 og dermed dine anparters interne værdi udgør 1/3 af 50.000.

Hvis I er rene tredjemænd, så kan du sælge til den værdi du vil uden at Skat sætter spørgsmålstegn herved.

Da I 3 imidlertid har drevet virksomhed sammen, har I dog haft nogle relationer (venskaber?), som øger risikoen for, at Skat måske vil kikke lidt på sagen. Skat vil så kikke på, om salgsprisen er sat til 0 kr. ud fra et ønske om at give "køberne" en gave, herunder også at sikre, at de øvrige anpartshavere får en fortsat god start af selskabet (ud fra gaveønske), eller om der er en virksomhedsmæssig baggrund fra din / dit holdingselskabs side til at sælge til 0.

Den, at der ikke er likvider i anpartsselskabet kun aktiver, og øvrige anpartshavere ikke har likvider, kan ikke begrunde en salgspris til 0. De øvrige anpartshavere kan jo bare underskrive et gældsbrev(?).

At sælge til 0 kan derimod have sin fornuft, hvis eksempelvis du har tilstrækkelig interesse i, at komme ud af samarbejdet, og der ikke er nogen, som vil købe anparterne herunder tredjemænd eller øvrige anpartshavere til højere pris end kurs 0 - Så er anparternes markedsværdi jo 0. Derudover kan dit holdingselskab også have andre forretningsmæssige begrundelser for den valgte prisfastsættelse - Men altså jo tætter familie eller venskabsmæssige relationer, som er mellem dig/dit holdingselskab og køberne af anparterne - altså om der er et naturligt gavemiljø mellem Jer - Jo vigtigere er det, at der sælges til markedspris (også benævnt armslænge princippet).

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)