Hej Amino´er Jeg er i gang med at opstarte en enkeltmands virksomhed baseret på at hjælpe mine kunder med deres indkøb på freelance basis. (Projektsalg entreprenører) Drømmescenariet er 5 faste kunder med faste månedlige betalinger og at deres samlede indkøb vil gøre prisen bedre for dem alle, inkl. årsaftaler, bonusordninger og sagsrabatter. Jeg er kommet i den heldige situation at den første kunde har banket på min dør (efter 6 mdr....). Kunden søger egentlig en fuldtidsvikar i ca. 1 år. men er villig til vi finder en løsning så mit firma kan komme i gang. Jeg vil selvfølgelig meget gerne have kunden, men er blevet i tvivl om hvordan jeg griber det an... Når jeg læser på skat.dk kan jeg blive i tvivl om hvad der er lovligt mht. fakturering, skattefri kørselsgodtgørelse o.m.a. når der er tale om 1 arbejdsgiver over en længere periode med følgende kriterier: 1. Det er pt. min eneste og første kunde og måske forbliver det således i op til 1 år. 2. Jeg har ingen økonomisk binding/risiko/varelager. 3. Kunden vil gerne jeg indfinder mig på deres domicil 3-5 dage om ugen, heraf 1 af dagene på sjælland. Se mere her: Sådan vurderer SKAT aktiviteten Kan jeg få/tage skattefri kørselsgodtgørelse (samme "arbejdsgiver" 82km hver vej) ved brug af egen bil selvfølgelig. Eller må det slet ikke faktureres på denne måde og skal i stedet faktureres som honorar? (iht. ovenstående lovmæssigt) Håber på nogle gode indspark og takker på forhånd :-) |
Ib Petersen:Jeg vil selvfølgelig meget gerne have kunden, men er blevet i tvivl om hvordan jeg griber det an...
Der er ikke umiddelbart noget sort/hvidt svar på dit spørgsmål.
Om det er selvstændig virksomhed eller honorar/lønmodtager af gøres udfra en helhedsvurdering. I første omgang tror jeg du skal prøve at kigge på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048530&chk=211047 den juridiske vejledning afsnit C.C.1.2.1 og kigge på om din forretningsmodel i overvejende grad falder ind under punkterne i enten afsnittet "Kriterier der taler for tjenesteforhold" eller "Kriterier der taler for selvstændig erhvervsvirksomhed"
Når du er ude ved din "kunde", hvem har så risikoen for det arbejde du udfører? Har du samme risiko som var du ansat hos kunden?
Hvordan gives arbejdsinstruksen på det arbejde du udfører? skal du følge instrukser på samme måde som en ansat?
Hvordan aflønnes du? får du en fast aftalt kontraktsum eller aflønnes du timebaseret (som en ansat)?