Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reducering af foreløbig betalt skat fra tidligere år

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er der nogen måde hvorpå man i en personlig ejet virksomhed der kører VSO kan reducere den foreløbig betalt skat fra tidligere år, når man samtidig udbetaler mindre til sig selv end overskuddet i virksomheden?

Jeg havde i første omgang forstået det sådan at når jeg i år udbetalte mig selv penge fra firmaet så ville den foreløbige betalte skat fra tidligere år blive modregnet og dermed reduceret istedet for at den udelukkende akkumulere hver eneste år.
Overskuddet fra i år ville der så igen blive betalt en foreløbig skat af som så ville blive godtgjort i fremtidige private udbetalinger.

Så hvis jeg betalte en foreløbig skat af et overskud på 100.000 kr sidste år og i år hæver 100.000 kr så vil jeg få modregnet den foreløbige skat af de 100.000 kr fra sidste år og betale differencen op til min private skat i år, hvorved den foreløbige betalte skat går i 0, inden der igen i år bliver betalt en foreløbig skat af årets overskud, som så på ny ville kunne modregnes de kommende år.

Men jeg kan forstå at det åbenbart ikke er sådan det fungerer hvorfor jeg undre mig noget over hvordan jeg så får nedbragt den foreløbige betalte skat og undgår den bare akkumulerer år efter år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:10

kort råd - brug en økonomiperson med forstand på VSO til skat og regnskab - det er ikke spor let - men princippet i hvordan du havde forstået det er som korrekt - bare lidt mere kompleks måske end bare overskud og hævet - Jeg tror du vil spare meget bøvl ved at gi lidt for at få det gjort korrekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:46

MartinF-:

Er der nogen måde hvorpå man i en personlig ejet virksomhed der kører VSO kan reducere den foreløbig betalt skat fra tidligere år, når man samtidig udbetaler mindre til sig selv end overskuddet i virksomheden?

Som John allerede har skrevet, det kan klart anbefales at få kvalificeret hjælp til en VSO. 

Jeg forstår dit spørgsmål som om det er den indeholdte virksomhedsskat af det opsparede overskud som du ønsker at reducere?

Det korte svar er, ja det kan du sagtens reducere samtidig med din virksomhed har større overskud end du hæver! Men om det er klogt er en hel anden diskussion, da det ikke er uden konsekvenser at reducere virksomhedsskatten (og i naturlig sammenhæng heraf, det opsparede overskud)

Hvis du anvender det opsparede overskud og får refunderet den indeholdte virksomhedsskat vil din personlige indkomst stige tilsvarende, altså du vil måske ryge ind i topskat (den er jo som regel af hensyn hertil, der i det hele taget bliver opsparet) Forskellen mellem overskud og hævninger kan i stedet for opsparing anbringes på en anden beregningsmæssig konto som hedder "hensat til senere hævning" og påvirker ikke din selvangivelse direkte.

Nu kender jeg ikke baggrunden for hvorfor du anvender en VSO? men som regel er det jo et redskab som anvendes til skatteoptimering i forhold til topskattegrænsen, og går som udgangspunkt ud fra det er derfor du også har opsparet overskud?

Tilmeldt 10. Oct 13
Skrevet kl. 21:32

Hej John,

Mange tak for svaret - jeg er naturligvis glad for at høre at det kan lade sig gøre at få godtgjort den foreløbige betalte skat fra tidligere år, alt andet ville næsten også være urimeligt.

Årsagen til mit spørgsmål er fordi jeg rent faktisk har en økonomiperson der står for at lukke mit regnskab og indrapporterer de rigtige tal til SKAT, som fortalte mig at jeg ikke kunne få godtgjort den foreløbige betalte skat som jeg ellers forventede, hvilket undrede mig meget.

Jeg har henvist ham til indlægget her på Amino.

Mvh

Martin

Tilmeldt 10. Oct 13
Skrevet kl. 21:50

Hej Jesper,

mange tak for svaret.

Jeg har tilknyttet en person som står for at få indrapporteret de rigtige tal til SKAT, af hvem jeg har fået af vide jeg ikke kunne få den foreløbige betalte skat fra tidligere år godtgjort i år da jeg udbetaler mindre end overskuddet og dermed igen opspare penge i virksomheden, hvilket er årsagen til mit spørgsmål da det undrede mig meget da det virkede urimeligt.

Jeg er ikke i nærheden af topskattegrænsen.
Jeg valgte sidste år som var mit første år med virksomheden at opspare penge i virksomheden, istedet for at udbetalte dem alle til mig selv, for at konsolidere virksomheden og være sikker på der også er nogen til eventuelle dårlige tider, da jeg forventede at jeg ville kunne få godtgjort den foreløbige betalte skat i de kommende år (hvilket er årsagen til jeg kører VSO).

Pengene jeg hævede til mig selv sidste år blev alle hensat til senere hævning, og det samme skal ske i år.

Mvh

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02

Når du ikke hæver - lad os sige 100.000 kr forrige år som bliver stående som overskud- og så f.eks har overskud på 100.000 kr igen - og nu hæver 50.000 kr - så:

forrige år 100.000 overskud - selskabskat af det

i år 100.000 overskud - selskabskat af det - og så hæver du nu mindre end årets overskue i år - vi siger 50.000 kr. Det betyder, at du nu betaler personskat af de 50.000 kr du hæver, og så betaler du selskabsskat af de 50.000 kr du ikke hæver - Ialt har du nu 150.000 kr stående som ikke hævet overskud, så det er helt korrekt, at du ikke får sidste års acontoskat retur

Du betaler samlet altid fuld selskabsskat af alt ikke hævet overskud. Kun hvis du i år havde hævet mere end årets overskud, ville du få modregning. F.eks du havde overskud i år på 100.000 kr og hævede 200.000 kr 

Så ville du betale personskat af de 200.000 kr - MEN du ville få modregnet acontoskatten af de 100.000 du betalte fra forrigere års overskud - så DER ville du få det modregnet. Så længe du hæver mindre end dit overskud, så overføres der bare mere og mere acontoskat - som kan ende med, at du skal af med topskat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 23:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MartinF-:

Jeg er ikke i nærheden af topskattegrænsen.
Jeg valgte sidste år som var mit første år med virksomheden at opspare penge i virksomheden, istedet for at udbetalte dem alle til mig selv, for at konsolidere virksomheden 

Nu skriver du ikke hvad din hjælper har af baggrund for at hjælpe med en VSO, men jeg kan ikke forstå hvorfor der overhovedet bliver valgt at lave opsparet overskud når du ikke er tæt på topskat. Der kan selvfølgelig sagtens være en fornuftig forklaring, eksempelvis virksomheden har træk på en dyr kassekredit og alle kroner der kan frigives derfor tæller.

Jeg havde nok valgt at hensætte til senere hævning i stedet, og dermed lade dig almindelig indkomstbeskatte af det beløb som er sparet op. Ja, det havde været dyrere rent skattemæssigt her og nu, men du havde ikke skulle henslæbe et opsparet overskud. Problemet med et opsparet overskud er jo at det begrænser dine muligheder med virksomheden, da eksempelvis en afvikling eller salg af virksomheden muligvis fordrer det opsparede overskud beskattet på en gang.

Men det skal ikke fra min side lyde som en kritik af din rådgiver, jeg håber bare vedkomne har overvejet alle mulighederne i en VSO. Min personlige holdning er at alt for mange sparer op uden at tænke alle aspekter af VSO'ens skatteoptimeringsmuligheder.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 23:11

Cookie - John Hannover:

Du betaler samlet altid fuld selskabsskat af alt ikke hævet overskud. Kun hvis du i år havde hævet mere end årets overskud, ville du få modregning. F.eks du havde overskud i år på 100.000 kr og hævede 200.000 kr 

Det er jeg ikke helt enig med dig i. Opsparet overskud (og dermed virksomhedsskat heraf) er et valg, man kan jo også vælge at hensætte (differencen mellem et større overskud end Hævninger) til en konto for senere hævning.

Cookie - John Hannover:

Så længe du hæver mindre end dit overskud, så overføres der bare mere og mere acontoskat - som kan ende med, at du skal af med topskat

Hvilket netop er en af ulemperne ved at vælge at opspare. Der akkumuleres et stort opsparet overskud som ved eksempelvis afvikling eller salg af virksomheden potentielt kan medføre at det hele skal beskattes i samme indkomstår (med en stor topskattebetaling til følge)

Mange (efter min mening) kunne med fordel vælge andre muligheder i stedet, eksempelvis hensættelse til senere hævning

Tilmeldt 10. Oct 13
Skrevet kl. 10:10

Mange tak begge to.

Jeg er nu bedre med i forhold til hvordan det hænger sammen.

Da mit overskud i år ikke vil blive reduceret med det jeg hæver af forrige års overskud så bliver mit overskud i år naturligvis nok højere end hvis jeg valgte at hæve af årets overskud og dermed vil der kun være differencen på skatten til forskel (1% i forhold til de 24.5% i 2014 og 23.5% i 2015).

Jeg er lidt i vildrede omkring hvad jeg skal gøre da jeg har opsparet overskud sidste år og i år har tjent over topskat hvorfor jeg ikke kan reducerer den foreløbige betalte skat uden at betale topskat.

Sagen er den at jeg forsøger at opspare en større pose penge for at kunne investere i et udenlandsk firma jeg selv opretter for samtidig at opnå et visa så jeg har lov til at opholde mig i landet imens jeg varetager min investering.

Er der nogen der ved hvad der vil ske med den foreløbige betalte skat såfremt jeg laver en skattefri virksomhedsomdannelse til et ApS?

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:47

MartinF-:

Sagen er den at jeg forsøger at opspare en større pose penge for at kunne investere i et udenlandsk firma jeg selv opretter for samtidig at opnå et visa så jeg har lov til at opholde mig i landet imens jeg varetager min investering.

Så skal du i hvert fald gå igang med planlægningen allerede nu, og få fat i en rådgiver.

Det ville være surt at ikke kunne opfylde forudsætningerne for anvendelse af VSO'en og dermed skal tvangsbeskattes af det opsparede overskud.

MartinF-:

Er der nogen der ved hvad der vil ske med den foreløbige betalte skat såfremt jeg laver en skattefri virksomhedsomdannelse til et ApS?

Hvis du gør det korrekt, så går hele tricket ud på at dit opsparede overskud forsvinder mod til gengæld at have en negativ anskaffelsessum på dine anparter/aktier i selskabet du omdanner til. Altså det udløser ingen beskatning af væsentlig karakter nu, men bliver skubbet til den dag (i fremtiden) hvor anparter/aktier realiseres, hvilket endvidere kan skubbes endnu videre hvis du får et holdingselskab imellem det omdannede selskab og dig selv.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)