Jeg har et Aps, som jeg driver min virksomhed igennem. I Aps'et har jeg kastet lidt penge ind i nogle børsnoterede aktier, som har givet mig et urealiseret tab. Spørgsmålet er, om jeg i regnskabet skal opgøre dette tab og ansætte aktierne til børsværdien den 28/12 eller om jeg bare kan lade aktierne indgå i balancen med købssummen.
Jo - men mit spørgsmål var nu mest møntet på det juridiske element. Altså om jeg er tvunget til at bogføre tabet eller ej i mit officielle regnskab til CVR. Hvis CVR er ligeglad, så gider jeg da ikke bogføre tabet.
Du bør - ud fra en forventning om, at der er tale om omsætningsaktiver - regulere til dagsværdi pr. 31.12.07.
Der skal jo være tale om "det retvisende billede". - det vil jeg umiddelbart ikke mene vil være tilfældet, hvis aktierne indregnes til kostpris. - du kan for så vidt også være relativt ligeglad med om aktierne reguleres eller ej. - eller er der andre der har interesse i regnskabet?
Helt enig. De bør optages til dagsværdi i regnskabet når vi taler om et ApS eller et A/S. Var der derimod tale om private investeringer var det noget andet.