Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophør af Enkeltmandsvirksomhed - Tjekliste

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Grundet nyt arbejde, har jeg valgt at afvikle min lille enkeltmandsvirksomhed. Jeg har forsøgt at få et overblik over processen, og vil gerne lige høre jer ad, om jeg nu har fået det hele med.

1.

Jeg har blandt andet købt et kamera (2015) og en computer (2013) til virksomheden. Dem kunne jeg godt tænke mig at beholde til privat brug. Jeg har så fundet prisen på tilsvarende enheder på den blå avis, og tænker så at jeg udfærdiger en faktura til mig selv inkl. moms med den fundne pris f.eks. 15000 kr. Efter jeg privat betaler de to fakturaer, så er kameraet og computeren ude af virksomheden, eller hvordan?

2.

Når så jeg har solgt de to ting til mig selv, så skal jeg lukke virksomheden på virk.dk, her er der et felt der hedder “Maskiner m.v. hjemtages til privat brug. - Anskaffelsesprisen er under 100.000 kr pr. enhed, Oplys salgspris i kr.”  Her skriver jeg de to beløb ind. F.eks. 15000 kr.

3.

Så opdatere jeg min selvangivelse på SKAT

4.

Indberetter moms i løbet af 2016.

Udover det opsiger jeg domæne, hosting, regnskabsprogram mm.

Kan I komme i tanke om andre ting som jeg skal gøre når jeg lukker ?

På forhånd tak.

Vh. Anders

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 12:21

AndersKL:
Kan I komme i tanke om andre ting som jeg skal gøre når jeg lukker ?

Hvad med bil ?. Blev firmaet drevet fra hjemmet ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:23

Ingen bil. Og jeg arbejdede fra mit eget hjemmekontor.

Tilmeldt 30. Jul 12
Fra  MN Service Skrevet kl. 12:26

AndersKL:
Ingen bil. Og jeg arbejdede fra mit eget hjemmekontor.

Ok, og du har vel heller ikke glemt et telefon abonnement ?.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:30

Nej, jeg har brugt min egen privat telefon og internet. Det er blot kameraet og computeren som er købt gennem virksomheden. Der er ingen andre udgifter forbundet med virksomheden. Tak for forslaget. :)

Tilmeldt 30. Jul 12
Fra  MN Service Skrevet kl. 12:40

AndersKL:
Nej, jeg har brugt min egen privat telefon og internet.

Ja man begynder at undre sig over hvorfor du egentlig havde en virksomhed ?.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05

Omsætningen var på 130.000 sidste år, og 60.000 i år. Så det gav god mening at have det som enkeltmandsvirksomhed. Syntes bare ikke jeg gad besværet med at skulle have mit telefon abonnement og internet ind over virksomheden, da udgiften var så lille.

Udgifterne var blot computer og kamera, så dem vil jeg gerne betale moms og skat af, så jeg kan lukke. Er det ikke sådan man skal gøre, eller er jeg helt ved siden af?

Tilmeldt 30. Jul 12
Fra  MN Service Skrevet kl. 13:13

AndersKL:
Udgifterne var blot computer og kamera, så dem vil jeg gerne betale moms og skat af, så jeg kan lukke. Er det ikke sådan man skal gøre, eller er jeg helt ved siden af?

Ja det er da den rigtige fremgangsmåde. Men du må da have haft nogle udgifter du kan trække fra i det firma ?. Det kan vel ikke være rene indtægter det hele.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:31

AndersKL:

Jeg har blandt andet købt et kamera (2015) og en computer (2013) til virksomheden. Dem kunne jeg godt tænke mig at beholde til privat brug. Jeg har så fundet prisen på tilsvarende enheder på den blå avis, og tænker så at jeg udfærdiger en faktura til mig selv inkl. moms med den fundne pris f.eks. 15000 kr. Efter jeg privat betaler de to fakturaer, så er kameraet og computeren ude af virksomheden, eller hvordan?

Et kamera købt i 2015 og udtaget fra virksomheden i 2015, der vil SKAT formentlig kun acceptere at din oprindelige indkøbspris lægges til grund.

Momsmæssigt skal din computere reguleres ved at den moms som du fratrak i 2013 skal tilbagebetales fra trukket 20% for 2014 og 20% for 2015.  Det betyder, at hvis din moms udgift i 2013 var 100 kr så skal du nu kun betale 60 kr tilbage af momsen. (og hvis du først får lukket i 2016 - så er det kun 40%)...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)