Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Delvise betalinger til leverandører - er det mellemregninger i egenkapitalen ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har hos en leverandør mange små regninger for vareindkøb på kredit.

Vi har fået rigtigt travlt og det er ikke altid vi lige har tid til at betale de enkelte fakturaer og dermed også bogføre dem enkeltvis.

Vi har et rigtigt godt forhold til vores leverandør så vi har indgået en aftale om at vi bare overfører nogle beløb engang imellem og så bogfører de så selv og følger op hver 14 dag med et kontoudskrift. Det sparer os en masse tid når tingene går stærkt.

Men det efterlader selvfølgelig bogholderen med et arbejde der skal følges op på.

Anmodning fra bogholder er at der bliver oprettet en konto hvortil disse udbetalinger foregår til således at hun, når hun bogfører de enkelte bilag således kan tage betalingen fra denne konto.

Nu er jeg blot i tvivl om hvordan jeg opretter en sådan konto. Jeg har en ide om at det er i egenkapitalen som en slags mellemregningskonto.

Men jeg har behov for at få det bekræftet.

Er der en der kan svare på det ? 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et aktiv feks " foudbtaling" går den i minus bliver den til et passiv " gæld" ved årsafslutning.

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det ér i egenkapitalen? Altså istedet for mellemregning opretter jeg en konto i egenkapital der hedder "Forudbetaling til leverandør XXX". Når de individuelle bilag så bogføres så krediteres beløbene fra forudbetalingen i egenkapitalen ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeres regnskab må da ha en konto for kreditorer udestående - og hvis I bogfører jeres køb via den kreditor det drejer sig om, så vil alle udstående jo stå på den kreditorkonto som kan blive minus og plus afhængig af jeres betalinger. Det er jo alm kreditor styring - 
alternativt lægger du en kreditor udstående konto lige ved siden af den nuværende og bruger kun til denne ene kreditor - som ligger under kortfristet gæld helt enkelt - ikke egenkapitalen - Den vil så kunne være i plus til tider og være lidt usædvanlig, men jo ofte i minus så der ville jeg lægge den

Er den altid i plus - skal den ind under tilgodehavender

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, vi har vi konto for kreditor udeståender. Og hver leverandør har en konto.

Jeg skal prøve at formulere spørgsmålet anderledes. Håber det hjælper.

Leverandør leverer varer flere gange dagligt. Hver levering følges op med en faktura med 30 dages kredit. Vi skylder altså i princippet ALTID penge til leverandøren. Altid mere end vi har betalt da vi jo ikke betaler fakturaer der ikke er over forfald.

Lad os sige at vi har 100 fakturaer af 100 forskellige beløb til en samlet værdi på 100000 hvoraf 60000 ikke er over forfald. 1000 er 1 dag over forfald og resten er snarligt til forfald.

Istedet for at betale og bogføre hver enkelt faktura så er aftalen at vi f.eks. bare sender 8000 kr afsted og i næste uge så måske 16000 og så fremdeles. Da det er mig der skal betale men ikke bogføre så gør det MIN arbejdsdag meget mere effektiv. Men det efterlader jo en opgave til bogholderen der skal holde styr på hvad leverandøren løbende har bogført for vores indbetalinger.

Men pengene ér jo gået ud af banken så det er unødigt svært for hende at balancere banken når pengene jo er væk fra banken men ikke rigtigt placeret endnu. Derfor har vi behov for at flytte disse betalinger således at hun kan bogføre dem betalt fra den konto hvor pengene på på en måde virtuelt stadig er indtil det øjeblik en konkret faktura markeres betalt fra pågældende konto.

Da jeg ikke er regnskabskyndig men stadig er mig der skal oprette denne konto så er det så jeg spørger om hvordan jeg helt konkret opretter og benytter den.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

din bogholder burde vel kunne oprette en konto hvis hun vil - men du har leverandør kontoen og så bogfører du dine betalinger i kassekladde bare - leverandørkonto mod bank. Leverandørkonto går op når du får en ny regning hver gang - og ned hver gang du laver betaling som du gør fra bank til leverandør.

Du kan gå ud fra, at det så altid er de ældste regninger der er betalt på den måde

Jeg kan ikke lige se andre måder, når det er sådan du vil gøre - det er i alle fald ikke mellemregning og egenkapital

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)