Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tip en ven-funktion lovlig?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

En af mine bekendte vil gerne lave et nyhedsbrev, hvor han tilbyder en gratis e-bog, hvis man anbefaler nyhedsbrevet/bogen til 3 af sine venner.

1) Man indtaster vennernes emailadresser

2) Tilpasser en forudformuleret besked til dem og sender den afsted.

3) Modtager e-bogen.

Sådan som jeg ser det, er det lige som en Tip en ven/Send siden til en ven-funktion, der findes på mange hjemmesider. Men er det tilladt at sende denne anbefaling til de venner, som brugeren har tippet?

Hvis vennerne vælger at tage imod anbefalingen fra deres venner, klikker de sig ind på en side hvor de accepterer at modtage nyhedsbreve fra virksomheden. Processen er single-opt, men eftersom de kun kan komme til den side hvis de har klikket på linket i emailen der kun er sendt til deres emailadresse, er dette vel et bevis på, at ingen andre har tilmeldt dem nyhedsbrevet - og så er det vel lovligt, ikke?

Jeg taler om det rent juridiske aspekt, og ikke om hvilke holdninger der findes til dette. 

Tak for jeres tid :)

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cacheman

"Tip en ven"-funktion må ikke indeholde belønningLovgrundlag: Markedsføringsloven

Forbrugerombudsmanden har behandlet en sag om brug af tip en ven-funktionen i en konkurrence. Konkurrencedeltagere må ikke belønnes med bedre vinderchancer for at anvende en tip en ven-funktion. Ligeledes må den mail, der ”tippes” med, ikke indeholde markedsføring udover et link og en kort beskrivelse af baggrunden for mailen.

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/spam-mvuanmodet-markedsfoering/tip-belonning/

Håber, at det svarer på dit spørgsmål.

Venlig hilsen, Christian

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)