Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken GPS skal man vælge?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle amino'er.

Jeg står og skal købe mig en GPS i løbet af den næste uge. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal vælge, og markedet virker lidt som en jungle..

Indtil videre har jeg kigget efter lidt Garmin, fordi jeg gerne ville have noget trafik-opdatering, da det lyder som en ting der gør at man kan spare meget tid, hvis man kører i kraftig trafik, eller der har været uheld på motorvejen og lign.

Jeg har også hørt lidt om, at man måske kunne købe en PDA med et GPS-antenne til bilen i stedet - er der nogle specielle fordele ved evt. en PDA i stedet for en dedikeret GPS i bilen? 

Er der ellers nogle generelle råd, fra jer der har GPS? Hvad synes i der er vigtigt, at fokusere på når man skal ud og have en brugbar GPS?

På forhånd tak. 

Fra Randers
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 797
Skrevet kl. 11:30
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 11:56

Min erfaring har hidtil været at Garmin leverer det suverænt bedste produkt - men jeg er ikke længere sikker på at det er merprisen værd.

Det sidste stykke tid har jeg kørt efter TomTom installeret på en PDA og været rigtig godt tilfreds. Det vil jeg dog ikke anbefale, med mindre man da har en PDA liggende og flyde i forvejen. Skal du ud at købe en GPS, så køb en GPS; skal du bruge en telefon, så køb en telefon osv.
 Du kan godt få en smartPhone med det hele i, men min erfaring har været at jeg blev generelt utilfreds med alle tre dele. Telefonen reagerer for langsomt på indtastninger, GPS'en er besværlig at kommunikere med og PDA-funktionerne ligeledes for langsomme.

At jeg kører med en PDA som GPS skyldes udelukkende at jeg havde en PDA liggende og flyde og samtidig fik mulighed for at købe en gang Tomtom-software brugt. Der står en Garmin på ønskesedlen, men skal jeg selv købe bliver det nok en Tomtom...

Det helt store er for øjeblikket TMC (trafikmedlinger til GPS'ere), men vær lige opmærksom på at det indtil videre er ubrugeligt i Danmark. Der er først for nyligt begynder at komme TMC-medlinger på radionettet, desværre er informationerne så forsinkede at man kun sjældent kan have gavn af dem. Jeg har endnu ikke hørt fra nogen, der havde nået at få oplysningerne FØR de sad fast i køen.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:09

Morten Ellegaard Larsen:
Telefonen reagerer for langsomt på indtastninger, GPS'en er besværlig at kommunikere med og PDA-funktionerne ligeledes for langsomme.

Ja,ja, Morten - men du ville jo absolut heller ikke købe en HTC p3300, som jeg ellers anbefalede dig. Wink
Jeg har haft den i .... ja, i lang tid... og jeg er super tilfreds.
Det eneste problem er, at den en sjælden gang opfatter mine skæghår som stylos-pen og dermed ændrer i indstillignerne for uret, mens jeg snakker i telefon.

Jeg har også kun hørt godt om Nokia 6100, selvom skærmen ikke er så stor.

En vigtig forskel mellem Tomtom (som HTCen kører med) og Garmin er dog graden af fasthed i stemmeføringen. Som én af mine venner sagde efter at han har skiftet til Garmin: "Hende jeg har nu, hun er så sød, så vi en gang imellem kører ind på en lille skovvej..."

mvh Hans

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:56

Hej, tak for jeres gode råd.

Jeg tror valget falder på en TomTom GO 720. Jeg kiggede før på Garmin Nuvi 660, men efter at have set en video med TomTom Go 720, synes jeg den virker ligetil, og som om den har en del flere fordele.

Så vidt jeg har hørt, er det jo enten TomTom eller Garmin når vi snakker om faste GPS'er til bilen, og det virker som om de er de absolut bedste på markedet.

Er der nogle af jer, der har nogle erfaringer eller kommentarer til TomTom Go 720 vs Garmin Nuvi 660? Jeg er stadig ikke helt sikker på hvilken en jeg skal vælge, men umiddelbart hælder jeg nok lidt til TomTom.  

Tilmeldt 20. Dec 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:42

Christian Jessen:

Er der nogle af jer, der har nogle erfaringer eller kommentarer til TomTom Go 720 vs Garmin Nuvi 660? Jeg er stadig ikke helt sikker på hvilken en jeg skal vælge, men umiddelbart hælder jeg nok lidt til TomTom.  

Jeg giver dig et objektivt svar, da mit arbejde består i at teste denne type produkter.

Garmin 660/760 lækkert produkt, god skærm og fm-sender hvis du nu kun vælger at lytte til navigationen over bilens indbyggede radio.

TomTom 720 har dog ikke fm-senderen, men det er ikke lige det der trækker op ellers er de forholdsvis ens i specifikationerne.

Det du skal lægge vægt på er HMI, altså betjeningen af apparatet, her er der mange der foretrækker Garmin, da den bare er nem og ligetil, andre henter hjælp med deres TomTom via deres site. Som i øvrigt også vokser meget for tiden.

Har du lidt it-kundskap, så kan det være, at TomTom er hvad du skal satse på da du kan opdatere og dele nye kort via deres MapShare tjeneste på nettet. Dette gør jo at produktet altid er opdateret.

NB: En GPS er jo ikke bedre end det kort der sidder i den :-)

Tilmeldt 20. Dec 07
Skrevet kl. 15:43

Christian Jessen:

Jeg giver dig et objektivt svar, da mit arbejde består i at teste denne type produkter.

Garmin 660/760 lækkert produkt, god skærm og fm-sender hvis du nu kun vælger at lytte til navigationen over bilens indbyggede radio.

TomTom 720 har dog ikke fm-senderen, men det er ikke lige det der trækker op ellers er de forholdsvis ens i specifikationerne.

Det du skal lægge vægt på er HMI, altså betjeningen af apparatet, her er der mange der foretrækker Garmin, da den bare er nem og ligetil, andre henter hjælp med deres TomTom via deres site. Som i øvrigt også vokser meget for tiden.

Har du lidt it-kundskap, så kan det være, at TomTom er hvad du skal satse på da du kan opdatere og dele nye kort via deres MapShare tjeneste på nettet. Dette gør jo at produktet altid er opdateret.

NB: En GPS er jo ikke bedre end det kort der sidder i den :-)

Fra Snertinge
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 531
Fra  odsherred-regnskab.dk Skrevet kl. 20:26

Hej

Findes der GPS der samtidig kan holde styr på kørselsregnskabet ?

Med venlig hilsen

Kim Malmberg.
www.odsherred-regnskab.dk

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 21:01

Lidt ved siden af emnet, men når der nu tales om GPS, har I så set at man til i hvert fald Sony digital kameraer kan få en GPS som logger koordinaterne hvor billedet er taget, så man senere kan se dette i diverse maps på nettet... godt tænkt!

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 20. Dec 07
Skrevet kl. 21:25

Kim Malmberg:

Hej

Findes der GPS der samtidig kan holde styr på kørselsregnskabet ?

Af de rene GPS som går under PNA er der nok ingen som har denne funktion, men det kan da meget vel tænkes at dem der går under PDA løsninger har dette, eller at det kan laves.

Til fastmontering ved jeg, at Blaupunkt har flådestyringssystemer med en god del funktioner indenfor hvad du nok søger. Desværre så er prisen også en helt anden end hvad man kan forvente af en hvilken som helst PNA (Personal Navigation Assistant)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)