Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken printer til plakater af illustrationer?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg skal investere i en god printer der kan producere plakater i høj kvalitet - jeg kan ikke finde ud af om der er nogle printere der er gode til illustrationer. Det virker som om de fleste er fokuseret på fotografier???

jeg har kigget på følgende modeller:

Epson p600

Canon pro 100

Canon pro 1

men som jeg læser det er nogle faktisk ikke gode til illustrationer - men kun til fotos???

nogen der kan komme med forslag eller erfaringer? - jeg skal selv kunne stå for printningen da mine designs skal kunne tilpasses - derfor er professionel produktion udelukket.

tak for jeres tid

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De tre printer-modeller som du nævner, kan du også godt bruge til at printe illustrationer på. Hvis printerne kan lave flotte prints af fotos, så kan de, set på printkvaliteten/opløsningen, også klare illustrationer.

Det som kan være udfordringen er noget teknisk at forklare. Men alle disse printere har printerdrivere med tilhørende medie-profiler som er justeret til at give de flotteste prints i forhold til den papirtype du vælger. Men fælles for alle disse printere er at det er printere som ud af boksen er gearet til "kontorhjemmebrugeren" og ikke grafisk produktion og derved giver flotte klare farver ved udskrift af dokumenter fra Word, Excel, PowerPoint m.fl. og farverige udskrifter af fotos.

Problemet ligger i at fotos ligger i RGB-farver og de fleste konto-programmer også udelukkende arbejder i RGB-farver. Så derfor er printerdriveren også primært gearet til at håndtere RGB-farver. Men teknisk kører printeren med CMYK-farver og printerdriveren skal derfor konverterer RGB-farverne til CMYK.
Der findes basalt set 2 forskellige RGB-profiler (Adobe RGB og SRGB) og på det lavpraktiske niveau er der ikke den store forskel på dem. Til gengæld findes der en hel del CMYK-profiler og hvis man har et motiv liggende i en CMYK-profil og så printer den som en anden CMYK-profil, så kan det give nogle ret store problemer med farvebalancerne.

Og det er så her udfordringerne begynder at opstå omkring dine illustrationer. For du laver med stor sandsynlighed dine illustrationer i CMYK-farver (det bør du i hvert fald). Men printernes drivere er ikke gode til at håndterer direkte CMYK-farver. Så du kan godt få problemer med at få farverne til at se korrekte ud når de kommer ud af printeren. Især sådan noget som grå-toner, hud- og sand-nuancer er altid dem som er mest problematiske.

Det er derfor at de store produktionsprintere altid sælges "rå" og man så tilkøber en RIP (Raster Image Processor) som er noget avanceret software som kører på en dedikeret computer. RIP'en fungerer som en avanceret printerdriver og understøtter forskellige CMYK og RGB-profiler men navnlig også giver meget avancerede muligheder omkring farvestyring i forhold til de papirtyper man printer på. Selvom det typisk er til de store printere at man bruger RIP-systemer, så kan mange af de mindre printere også styres af disse. Men når det kommer til de mindre printere, så fravælger de fleste RIP-systemer og bruger blot printerdriverne så godt som muligt - primært pga. det tekniske niveau og navnlig prisniveauet: Et godt RIP-system starter ved en pris på 12.000 kr. og så ellers opefter. Hvis man skal kunne lave sine egne farveprofiler m.m. så er du hurtigt på den anden side af 20.000 kr. for et godt system.

Så igen; Du kan godt køre dine illustrationer på de 3 modeller du nævner. Men hvis farverne skal være helt i skabet, så bør du sætte dig ind i verdenen af farveprofiler og hvilke systemer der passer til det du har behov for og om det overhovedet er muligt at få en RIP som understøtter den printermodel du kigger på. Det er ikke uden grund at vi kører med RIP-systemer på alle vores storformat-printere og med vores egne custom-designede farveprofiler der er lavet specifikt til de medier vi printer på, ligesom systemer også giver os mulighed for at måle og justere farverne undervejs. Uden de systemer ville vi ikke kunne levere prints med de korrekte farver og navnlig også prints som holder farverne fra gang til gang.

Jeg kan se at det blev en noget lang smøre, men jeg håber at du kan bruge det selvom det er noget teknisk.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)