Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Så langt så godt - Men hvordan implementerer jeg en e-bog?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 27. Nov 07
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

En lille opfølgning. Jeg har skrevet en børnebog: Philip Phims Fantasier (udkom med "Hvad er det lige med os kvinder? På forlaget Medusa i 2003) Men har denne gang som tidligere skrevet, valgt at iklæde mig et par nosser og udgive bogen selv på eget forlag.

De sidste 4 illustrationer er ved at blive tegnet, herefter skal de farvelægges.

I morgen og tirsdag skal jeg i studie og indspille lyd cd´en som skal høre med den fysiske bog (lyd cd´en vil også kunne købes alene via webshop)

Forlaget er oprettet: Forlaget SYNTAKS - domænet www.forlagetsyntaks.dk er købt og mangler nu bare at blive sat op med webshop hvor bogen skal kunne købes direkte fra (derudover selvfølgelig også salg via boghandlerne samt forhåbentlig en supermarkedskæde som Bilka eller Føtex).

Jeg har bestilt og modtaget mine ISBN numre.

Logo er færdig.

Jeg har bestemt mig for hvem der skal lave min pressemeddelse når tid er, samt bestemt mig for distributør af bøgerne til boghandlerne.

Så langt, så godt... Men tilbage er stadig en del. Jeg er endnu ikke blevet helt klog på HVORDAN jeg får omsat den pdf der skal sendes til trykkeriet, til en e-bog der er professionel med bladrefunktion, printbegrænsning og hvad dertil hører. Derfor vil jeg meget gerne høre og have hjælp fra andre aminoer der sælger e-bøger fra egen webshop. How to do? Jeg er helt og aldeles pc mongol, så alverdens indviklede links til diverse opslag som udover at det står på engelsk også er fagsprog.... hmmm ja, lad mig sige det som det er, jeg foretrækker at få den skåret ud i pap, enkelt og simpelt, eller i hvert fald så jeg kan servere den for hende der skal sættes webshoppen op:-)

Hvis nogle skønne aminoer også har nogle gode kontakter til at komme indenfor hos indkøberne hos boghandlerne som måske kan sikre bogen eksponering i deres kataloger (ja jeg tror på min bog er interessant nok til at komme i børnehøjde på "første" række).

Ja så kommer der med garanti flere spørgsmål når jeg kommer lidt længere i processen, so I´ll be back, men indtil da vil jeg blive noget så finurligt begejstret hvis der er nogle der vil dele deres erfaringer:-)

Kh,

Malene

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:21

Drop alt hvad der hedder begraensninger, det er noget rod og er kun til gene for kunden. Jeg ville, hvis jeg var dig, tage det navn brugeren taster ind naar han/hun betaler med dankort, og skrive det oeverst i e-bogen.

"Denne e-bog tilhoerer 'Mikkel C.M.Christensen'" tilfoej f.eks. "og maa kun benyttes af samme" eller med lidt humor "Fundne kopier bedes afleveres til..." 

Det er efter min mening langt den mest fornuftige maade at "kopisikre" paa, ja siden kan kopiere men alle kan se hvem den "skyldige" er og du vil til enhver tid kunne spore tilbage med et eventuelt saganlaeg. Det betyder ogsaa at minimalistisk kopiering, saadan som "jeg viser den lige til min mor" og sender den over msn, bliver muligt hvilket det i mine oejne boer vaere. Du skal passe paa med at inkriminere dine kunder, det bryder de sig ikke om. Det er f.eks. pladeselskaberne ved at opdage nu(hvor det maaske er for sent at rede deres branche).

en anden ting du maaske skal huske er at tilbyde masse-licenser, til f.eks. skoler o.l. som gerne vil bruge din bog i undervisningen. Det er ikke noget du kan haandhaeve og her maa du ogsaa typisk regne med at de afholder jeres aftaler, men tilgengaeld vil det udbrede kendskabet voldsomt til dit brand(/dig)

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 08:07
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 10:23

Hej Malene

Den tekniske løsning du efterlyser, skal du få nogle professionelle til at ordne for dig.  Jeg kender et bureau som kan hjælpe, men de er halvdyre. Men de vil kunne skaffe dig dét, du efterlyser mht. din e-bog og dens kvaliteter og krav.

Har du fået planlagt alt så det hele spiller? Altså har du sat dato for forskellige deadlines?

Hvornår udgives den? Har du koordineret en pressemeddelse (hvem skriver den? Hvor bliver den sendt ud? m.m), har du allerede kontakt til nogle journalister, som du véd vil interviewe dig om bogen (og passer det med, at din bog er udgivet på det tidspuntk?), har du allerede lavet aftaler med indkøberne i Bilka, Føtex m.m., bogklubber eller deciderede boghandlere?

Der er utrolig meget som skal spilel - virkelig. Det er en tung opgave at stå med alene, trust me I know. ;)

Tilmeldt 27. Nov 07
Skrevet kl. 10:50

Hej Nicolaj,

ja, mht. alt omkring presse, deadline, journalister mm. Pressemeddelelse lader jeg professionelle om, også distribuering af denne, udover at jeg selvfølgelig selv tager kontakt til de journalister som jeg har en "personlig" relation til. Det eneste jeg endnu ikke har gjort er at lave en aftale med indkøberne hos Bilka/Føtex, det kan jeg først i det øjeblik jeg har den helt færdige pdf, vil forsøge mig med at sælge den upfront til supermarkedskæderne, så er det ikke lige så mange penge jeg skal have op af lommerne i første omgang, men nu må vi se om de overhovedet bider på uden den fysiske bog i hænderne.

Indtil videre må jeg desværre takke nej til den professionelle kompetence om at lade et professionelt bureau om at varetage e-bogs delen, pt. er økonomien ikke til det, desværre. Om jeg kan klare mig uden et bureau det vil tiden så vise, men tak anyway:-)

Tilmeldt 27. Nov 07
Skrevet kl. 10:55

Tak Brian, kigger på det:-)

Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 12:02

Haha kære Malene ... det er      N I C O S I A    L O N G H I   Wink

Jeg tror du står godt, da du har været i medierne før. Hvornår er din udgivelse planlagt? Jeg syns vi skal prøve at se på, om vi kan trække lidt hinanden mht. pressen og indkøberne. Min egen udkommer ved marts og vi kan jo evt. nævne hinandens navne når vi snakker med de specifikke mennesker.
Hvem har du sat til at ordne din pressemeddelse?

Jeg har et par udemærkede forbindelser i pressen, og vi kan evt "bytte lidt" ?
Hvad er dit oplag egentlig på?

Mht. E-bogen, så må du prøve at forklare mig, hvorfor du gerne vil have printbegrænsning? Jeg syns du skal prøve at kontakte YoungInc.dk og høre hvordan de laver deres e-magazin, som er virkelig fedt. Prøv at hør med dem?
Jeg ville ganske enkelt anbefale dig, at gøre din e-bog dyrer end din fysiske bog. På den måde kan du "godtgøre" dig selv en smule, i forhold til at folk skulle printe den ud eller sende den rundt til deres venner.
Du kan jo også sætte folks navn m.m., på sidehovedet af e-bogen. Så er de nok ikke så tilbøjelige til at sende den rundt omkring. Det ved jeg, at andre e-bogs forfattere har benyttet sig af.

Sidst men ikke mindst, hvem står for din lydbog og hvordan får du den distribueret? Og pris?

Tilmeldt 27. Nov 07
Skrevet kl. 13:15

David... Nicolaj...David....Nikolaj....David...Nikolaj... David for fanden, hvor kom det der Nicolaj lige fra, det var altså ikke Nicosia jeg tog fejl af, men havde et eller andet sted i hjerneskallen fået ind at du hed Nicolaj, men jeg lider også lidt af Alzheimer Light når det kommer til at huske navne. UNDSKYLD skal ikke ske igen:-)

Ja, ved nogle af ugebladene kan jeg have en fordel, fordi de kender mig, men tag endelig ikke fejl. Der er rigtig mange der ser ned på det at have "deltaget i noget reality halløj" så de vil stå klart parat for at kunne stikke en kniv i struben, udfra devisen... "bare fordi du har deltaget i xx, så tror du også du kan skrive en bog" OG JA, det kan jeg faktisk, jeg har i hvert afld gjort det før og jeg udgiver mig ikke for at være mere end jeg er, men summasumarum er, hvor nemt nogle end må tro det kan være, så er faktum at jeg tit skal bevise dét mere:-) Og igen, dem jeg har kontakter til er ikke boganmelderne, men derfor kan man jo godt håbe på en lille artikel når de nu falder over min bog og rent faktisk synes den har noget at byde på. Om ikke andet kan de da altid kommentere at den har nogle super fede tegninger, dem har jeg nemlig ikke selv lavet:-)

Jeg har to personer i tankerne mht at få lavet en professionel pressemeddelelse, den ene er herfra (men nu kommer det med navnen, kan ikke huske hvad han hedder, men det har jeg gemt hjemme på min private computer, men han har et billede af sig selv hvor han skriger:-) Den anden er en jeg kender i anden forbindelse, som jeg godt nok ikke har spurgt endnu... Jonathan Løw... skal nok finde kontaktoplysninger til dig hvis du er interesseret, men der forventer jeg selvfølgelig at de sender ud til deres database af egnede modtagere.

Mht. lyddelen er det GL Music (www.glmusic.dk) der står for det. Cd´en kommer til at sidde i sådan en lomme på omslaget inde i bogen og det får jeg trykkeriet i Kina til at stå for. Men deruover mangler jeg at få indhentet priser på tryk af cd´er til salg af lydbog alene, som jeg umiddelbart udelukkende vil tilbyde via hjemmeside.

Forventet udgivelse primo februar hvis jeg er heldig, ellers start marts.

(En lille detalje.... og ja, jeg gør tit tingene omvendt... skal lige først have et møde med banken her efter jul... blot en mindre men ikke helt ubetydelig detalje ha ha)

Kh,

Malene

Tilmeldt 27. Nov 07
Skrevet kl. 13:24

Hej David igen igen,

Jeg kiggede lidt på Younginc. og det ser fedt ud med bladrefunktionen og ligner noget af samme som blev anbefalet i den blog Brian fremhæver længere oppe. men her tænker jeg, når det skal være en bog ville det også være praktisk at man kunne gemme siden man var noget til, så man ikke skal bladre forfra, næste dag. Younginc. er et gratis magasin som alle kan læse, men skal jo have det lagt ned så den kun kan læses ved betaling ved download. printbegrænsningen jeg nævnte tidligere var for at der ikke bare blev printet en masse evt. til skolebrug..., men det er måske for meget besvær at sætte en printbegrænsning ind... i don´t know.

Vil stadig meget gerne i kontakt med nogle der selv sælger en e-bog fra deres shop:-)

Tilmeldt 27. Nov 07
Skrevet kl. 13:29

okay irriterende, nu havde jeg lige skrevet et indlæg, men fik besked om at administrator havde lavet begrænsning på enslydende indlæg og det synes jeg nu ikke det var.

Anyway har kigget på younginc, og det ser fedt ud med bladrefunktionen, det er der et firma der specialicerer sig i, så jeg i den blog som Brian har nævnt tidligere i dag, men i de tilfælde er det er gratis katalog/magasin som folk har fri tilgang til, om jeg umiddelbart kan bruge samme model/udbyder når det skal være bog der først kan bladres i, NÅR der er blevet betalt og downloaded, det må jeg jo så finde ud af.

Mht, hvorfor jeg ville have printbegrænsning på, så var det for så vidt muligt at undgå piratkopier, evt. til skolebrug eller andet, men det er måske for meget besvær at få det implementeret og må så være op til folks egen samvittighed... hmm..

Hmmm skrev noget mere før, men det kan jeg ski ikke huske, der var den med det der alzheimer light igen:-)

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)