Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direkte salg fra et 3. land til et andet 3 land med dansk firma som mellemmand. Er det muligt?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Nu har du lige præcis valgt det land (USA) i den vestlige verden som ikke har et momssystem der kan sammenlignes med det europæiske/danske.
Jesper_nl:

Nu findes der vist ikke nogen lande der har samme momssystem som i EU -  Uanset om jeg vælger USA eller et andet land er fuldstædig ligegyldigt i denne sammenhæng. 

 

Prøv at vende eksemplet 180 grader, hvor du køber varer i Norge og eksporterer direkte til USA (det forudsættes at vi overstiger den norske registreringsgrænse). Så kommer du ikke udenom en momsregistrering i Norge, selvom du ikke kommer til at afregne momsen da du sælger med reverse charge. 

Derudover virker det som om du glemmer købsmomsen af den vare du køber! 

Undskyld men du vrøvler mht. købsmoms!

Hvorfor i alverden skulle man moms reg. i Norge for at købe en vare der?  Man køber jo en vare i Norge som er beregnet for eksport, ergo er der ingen norsk moms på varen.  (fuldstædig som hvis jeg eksportere en vare fra DK til et 3. land  så er der ingen moms på varen)  Sælger I Norge forestår at få varen ud fortoldet fra Norge.

At køber ( det danske firma) så videresælger varen imens den er i transit betyder jo intet mht. moms / told, så længe man vælger at sælge vare ufortoldet ( de rigtige incoterms) til kunden i et andet 3. land.

 

Ravn

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Hvorfor i alverden skulle man moms reg. i Norge for at købe en vare der?  Man køber jo en vare i Norge som er beregnet for eksport, ergo er der ingen norsk moms på varen.  (fuldstædig som hvis jeg eksportere en vare fra DK til et 3. land  så er der ingen moms på varen)  Sælger I Norge forestår at få varen ud fortoldet fra Norge.

At køber ( det danske firma) så videresælger varen imens den er i transit betyder jo intet mht. moms / told, så længe man vælger at sælge vare ufortoldet ( de rigtige incoterms) til kunden i et andet 3. land.

Under forudsætning af trådstarter har aldrig har rådighed over varen så har du fuldstændig ret. Men det er da en problematik som trådstarter skal have in mente, det giver jo ikke fuldstændig sig selv. Og tager man ikke sine forholdsregler, såsom du nævner omkring de rigtige incoterms, så kan man da sagtens ifalde en pligt til momsregistrering (hvilket jo netop medfører en købsmoms)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

det som nok ligger i baghovedet er nok slet ikke hvis man køber i et land og leverer i et andet 3.land - men hvis man f.eks. køber i USA og får produceret i USA og sendt til kunde i USA - men selv skal fakturere fra DK (eller vel hvis man køber og får produceret i Tyskland og sender til kunder i Tyskland - men fakturerer fra DK

Fra feks 3- land til EU? Hvis nu et USA firma sælger til privat kunder i EU - og lader varen producere lokalt i det EU land - så skal der vel også en EU momsregistrering til - ellers kunne de jo spare momsen når de fakturerer uden moms fra 3. land - og varen jo aldrig kommer i told, men sendes direkte fra f.eks tysk producent til kunden i Tyskland

Og tilsvarende hvis man fakturerer fra DK til en kunde i USA - uden moms fra DK til USA  og så lader varen producere i USA og sende direkte fra producent til kunde - der vil man vel normalt også skulle registreres for local tax i USA - ellers ville kunderne i USA jo kunne spare local USA tax - varen sendes lokalt og faktureres uden moms fra DK

Tror det er de problematiker jeg roder I

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Ja  det må man da sige at  du roderundt i irrelevante og vanskelige problematikker som kun bidrager til forvirringen.  Du bare skulle nok bare have læst det spørgeren skrev to gange før du svarede ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

 

Ja  det må man da sige at  du roderundt i irrelevante og vanskelige problematikker som kun bidrager til forvirringen.  Du bare skulle nok bare have læst det spørgeren skrev to gange før du svarede ;-)

jamen du har ret - fra ET 3. land til et andet 3. land ikke problem. Det var helt enkelt den med fra SAMME 3.land (ex USA) til person i USA - og faktura fra DK - hvor det ville udløse nogle reg.pligter formentlig i USA (og de fleste lande)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jan 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Det er glædeligt som i engagere jer i mit spørgsmål og jeg er glad for alle bidrag.

Varen vil aldrig fysisk befinde sig i EU, ligesom jeg ikke selv vil være i kontakt med den. Varen vil blive sejlet direkte fra Vietnam, til Tyrkiet. Det er disse 2 lande det vedr. Mit spørgsmål var og er om jeg kan agere mellemmand uden at stifte virksomhed i afsenderlandet, i dette tilfælde Vietnam. Jeg tror hverken der er noget moms eller toldteknisk i dette, i relation til EU/DK.

Hvis jeg køber varen FOB port hochiminh, sørger for at evt certifakater som måtte være påkrævet i Tyrkiet er udarbejdet og følger med, kan jeg vel selv fakturere modtager i Tyrkiet. Modtager vil normalvis forestå indfortoldning I Tyrkiet..

Det er mine tanker.

Igen tak for alle bidrag og vær søde.

Venlig hilsen

Kim

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Jensby:
kan jeg vel selv fakturere modtager i Tyrkiet. Modtager vil normalvis forestå indfortoldning I Tyrkiet..

Jeps men husk at du bruger den rigtige Incoterm  F.eks DAP  overfor din kunde i Tyrkiet.  Husk at købe en transportforsikring. 

Kan anbefale at du køber bogen:  Incoterms 2010  Dansk kommentar af Søren Theilgaard,  I bogen kan man finde alle nødvendige oplysninger vedr. de krav der stilles til både køber og sælger ved brug af de forskellige Incoterms. 

Tilmeldt 18. Jan 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn,

Jeg ved godt det er en gammel tråd, men jeg fandt den, da jeg sidder med samme problem, og har lige en kommentar, du meget gerne må kommentere på.

Hvis Kim sælger varen FOB USA - Så sælger han jo en vare i USA - og skal vel så registreres i USA

Hvis Kim sælger varen DAP Norge - Så sælger han en vare i Norge - og skal vel så også registreres her.

Giver det mening?

mvh

Hanne

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hanne

Det vil nok være lettest hvis du beskriver dit eget problem. 

incoterms, ( International Commercial Terms) FOB, DAP, EXW ... osv er nogle internationale handelsbetingelser som bruges ved international handel, De har intet at gøre med om man skal være registreret som firma i det pågældende land.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
incoterms, ( International Commercial Terms) FOB, DAP, EXW ... osv er nogle internationale handelsbetingelser som bruges ved international handel, De har intet at gøre med om man skal være registreret som firma i det pågældende land.

Det kan det så indirekte godt have, da termerne også fortæller noget om hvor og hvornår ejendomsretten overgår. Det kan eksempelvis have betydninf i relation til moms (og afhængig af et lands momslove måske betyde at lokal registrering kan være nødvendigt). 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)