Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og et Eingetragener Verein

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal sende en elektronisk ydelse til et tysk "Eingetragener Verein".

Skal jeg momse en sådan faktura.

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49

slå deres momsnummer op http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=da så ser du om de er momsregistrerede og om du så skal sende med reverse charge - det er ikke selv virksomhedstypen (frivillig organiseret forening f.eks.) som afgør det. Du skal checke det bare i momssystemet.

Ellers er de ikke momsregistrerede hvor du vel i så fald skal via onestopshop moms med tysk moms på og angivelse til tysk moms i onestopshop systemet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 11:09

Hej John,

De har ikke noget momsnummer, så jeg kan ikke tjekke dem på VIES.

Det jeg tænker er, at de er en "Public Association" som muligvis ikke skal betale moms.

Ellers hælder jeg mest til at sende en faktura med normal tysk moms, og indberette som sædvanlig via M1SS-systemet (One Stop Moms).

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ja jeg vil mene, at hvis de ikke har momsnummer - så kan du ikke levere med reversecharge så jeg er enig - selv om jeg kun kender systemet til private - men jeg kan ikke tro at det ikke dækker alle uden momsnummer, ellers ville det ikke give mening

vh John Hannover

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:38

Anders Nielsen:

Det jeg tænker er, at de er en "Public Association" som muligvis ikke skal betale moms.

Ellers hælder jeg mest til at sende en faktura med normal tysk moms, og indberette som sædvanlig via M1SS-systemet (One Stop Moms).

Hej Anders, 

du kan ikke bare vælge det ene eller andet. Hvis virksomheden du sælger til, efter momslovens § 15, defineres som en afgiftpligtig person (§3) men er fritaget for moms grundet fritagelserne i momslovens § 13, så kan du IKKE anvende one-stop da det en levering der skal behandles efter § 16, stk. 1 (som ikke leder dig over i § 21d)

Derfor skal du (efter min tolkning) sælge med dansk moms hvis ellers det er en afgiftspligtig person du sælger til. Hvis leveringen overstiger 80.000 kr (danske værdier i § 50, tilsvarende bestemmelse findes i Tyskland kender dog ikke grænsen) skal modtageren faktisk momsregistres for at kunne modtage erhvervelsen, og dermed rent faktisk kunne afregne med omvendt betalingspligt i Tyskland 

Først og fremmest skal du altså finde ud af om din kunde er en afgiftspligtig person eller ej!

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 11:47

@jesper_nl

Der er ikke tale om, at jeg bare vælger noget.

Jeg mener ikke, at man, under nogen omstændigheder, efter 1/1 2015, kan fakturere udenlandske kunder med dansk moms.

One-Stop-Moms reglerne er jo netop lavet for udligne den ufordel fx danske virksomheder tidligere havde qua vores høje momssats.

Kunden har imidlertid oplyst, at de gerne må modtage fakturaer med moms, og at de betaler moms. De kan bare ikke få det refunderet.

M.a.o. fungerer de momsmæssigt ligesom en tysk privatperson

/anders 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 12:04

Anders Nielsen:

Jeg mener ikke, at man, under nogen omstændigheder, efter 1/1 2015, kan fakturere udenlandske kunder med dansk moms.

Hvis der er tale om en tysk virksomhed der opfylder definitionen for en afgiftspligtig person og hvis aktiviteter er omfattet af fritagelserne i § 13, men ikke har erhvervelser der overstiger grænsen i § 50, så skal man sælge med dansk moms! 

§ 15 - 16, stk. 3 er ikke blevet ændret efter 1/1-2015. 

Eksempel: Tysk psykologvirksomhed der ikke er momsregistreret fordi aktiviteten er omfattet af fritagelserne køber en ydelse i Danmark på 10.000 kr. skal have lagt dansk moms på fakturaen.

Anders Nielsen:

Kunden har imidlertid oplyst, at de gerne må modtage fakturaer med moms, og at de betaler moms. De kan bare ikke få det refunderet.

Hvis de betaler moms er de også momsregistreret og kan tjekkes i VIES! 

Man kan ikke afregne moms (heller ikke i Tyskland) uden en registrering! Og alle registreringen kan tjekkes i VIES

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36

Jesper_nl:

Man kan ikke afregne moms (heller ikke i Tyskland) uden en registrering! Og alle registreringen kan tjekkes i VIES

jeg tror du misforstår trådstarter . De betaler moms men som han skriver - de kan bare ikke få det refunderet = de betaler, som alle ikke momsregistrerede private - moms af det de køber i Tyskland som en udgift - og uden at få det refunderet.

Det tyder jo på, at de ikke er momsfrie heller, for så ville de jo ikke få regninger med moms ville jeg mene

vh John Hannover

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 14:55

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

jeg tror du misforstår trådstarter . De betaler moms men som han skriver - de kan bare ikke få det refunderet = de betaler, som alle ikke momsregistrerede private - moms af det de køber i Tyskland som en udgift - og uden at få det refunderet.

Det tyder jo på, at de ikke er momsfrie heller, for så ville de jo ikke få regninger med moms ville jeg mene

vh John Hannover

Du har nok ret i jeg kan have misforstået i forhold til afregningen. Ved det ikke!

Men uanset hvad så ændrer det ikke på, at det første som skal vurderes er om kunden er at opfatte som en afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3! (vigtigt at bemærke det ikke er om de er momsregistreret eller ej)

Hvis kunden er er afgiftspligtig person, men fritaget efter reglerne som vi kender fra momslovens § 13, så kan one-stop ordningen ikke anvendes, men i stedet anvendes enten dansk moms eller hvis vi snakker store beløb så skal køberen momsregistreres for overhovedet at kunne afregne erhvervelsesmomsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49

Jesper_nl:

Men uanset hvad så ændrer det ikke på, at det første som skal vurderes er om kunden er at opfatte som en afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3! (vigtigt at bemærke det ikke er om de er momsregistreret eller ej)

Hvis kunden er er afgiftspligtig person, men fritaget efter reglerne som vi kender fra momslovens § 13, så kan one-stop ordningen ikke anvendes, men i stedet anvendes enten dansk moms eller hvis vi snakker store beløb så skal køberen momsregistreres for overhovedet at kunne afregne erhvervelsesmomsen.

enig - og det kan trådstarter jo kun afklare ved at høre kunden - det er der jo ingen der kan sige ud fra selve Eingetragender verein. De betaler jo moms uden at trække det fra, som jeg forstår det - og så ville jeg nok turde bruge onestopshop som jeg synes det virker til at trådstarter er bekendt med - ud fra at han kan sige, han jo i alle fald har checket, at der ikke er tale om en tysk momsregistret der skal købe den elektroniske ydelser. Tvivler på der sker noget - men det kan jo afhænge lidt af beløbet

Også enig i, at i værste fald skal kunden momsregistreres i tyskland for at kunne købe den momspligtige ydelse - men puh ha Stick out tongue

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)